Groei omzet tv-reclame zet door
AMSTERDAM (ANP). De uitgaven van adverteerders aan tv-reclame zijn in het eerste half jaar fors gestegen. In de eerste 6 maanden van dit jaar kwamen de nettobestedingen uit op 476 miljoen euro, een groei van 6,7 procent ten opzichte van de eerste helft van 2013. Dat blijkt uit de halfjaarcijfers van het Nederlandse marketingcentrum voor televisiereclame Spot.
Spot schrijft de positieve trend van de televisiemarkt, die in de tweede helft van 2013 is ingezet, toe aan het economisch herstel. Sinds Spot in 2000 de reclamebestedingen rapporteert, zijn er nog nooit zoveel tv-adverteerders geweest. In het eerst halfjaar hebben 816 adverteerders het medium tv ingezet.
Op basis van de nieuwe cijfers heeft Spot zijn verwachtingen voor dit jaar bijgesteld. Waar Spot eerder een groei voorspelde van 3 tot 4 procent, verwacht het marketingcentrum nu dat de tv-reclamemarkt in 2014 uit zal komen op een groei tussen de 5 en 7 procent.
Naast de groeiende omzet, nam ook de gemiddelde kijktijd toe. Nederlanders keken in de eerste helft van dit jaar gemiddeld 204 minuten televisie per dag. In dezelfde periode in 2013 was dat 3 minuten minder. De stijging komt volgens Spot vooral door de uitzendingen van de Olympische Winterspelen en het WK voetbal.