Binnenland

Rotterdam speelde niet in op werkloosheid

ROTTERDAM (ANP). Bij de sociale dienst in Rotterdam is niet ingespeeld op een toenemende werkloosheid als gevolg van de economische crisis. Daardoor kon het gebeuren dat er te weinig personeel beschikbaar was om het groeiend aantal aanvragen voor bijstandsuitkeringen te verwerken.

20 August 2014 13:28Gewijzigd op 15 November 2020 12:27

Dat blijkt uit antwoorden van verantwoordelijk wethouder Maarten Struijvenberg (Leefbaar Rotterdam) op vragen van de PvdA. De achterstanden in het aantal verwerkte aanvragen begonnen medio 2013, terwijl de crisis eind 2008 begon. Tegelijkertijd werd bij de gemeente en dus ook de sociale dienst - Werk en Inkomen geheten - personeel ontslagen.

Nu trekt de dienst weer mensen aan om de achterstanden weg te werken. Ook worden hbo’ers opgeleid tot inkomensconsulent. „Het kost echter tijd om voldoende gekwalificeerd personeel beschikbaar te krijgen”, aldus het college in de brief. Inmiddels lopen de achterstanden weer terug.

De gemeentelijke ombudsman Anne Mieke Zwaneveld stelt dat er bij de sociale dienst te veel energie is gaan zitten in de politieke wens om te bezuinigen en te reorganiseren. „Ik denk dat ze zich achteraf hebben misrekend op de toestroom en de winst die de reorganisatie zou opleveren. Ze dachten het allemaal handiger te gaan organiseren, maar dat is niet het geval gebleken”, aldus Zwaneveld.

De ombudsman uitte deze week felle kritiek op de sociale dienst in vooral Rotterdam omdat mensen niet altijd respectvol worden behandeld. Zij ziet een verharding ontstaan bij sociale diensten in de stad en omliggende gemeenten. Ze zijn volgens haar te veel gericht op het uitdelen van sancties, alsof mensen die bijstand nodig hebben hufters, losers en fraudeurs zijn.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer