Economie

’Langs kerende vrachtauto’s manoeuvreren’

UTRECHT (ANP). Richting de grens met Rusland is het dringen geblazen. Niet alleen zijn vervoerders met ‘verboden’ landbouwproducten de dupe van de Russische boycot, ook transporteurs die in principe Rusland in mogen, lopen grote vertragingen op. Vrijdag stonden al tegen de 400 Nederlandse vrachtauto’s vast. Zo ook vier chauffeurs van Van der Wal Transport uit Utrecht.

8 August 2014 15:44Gewijzigd op 15 November 2020 12:16

Directeur Henk van der Wal zegt dat de vrachtauto’s die worden teruggestuurd moeten keren op de twee- en driebaanswegen richting de grens, waar inmiddels lange files staan. Zijn vrachtwagens mogen Rusland in, maar de chauffeurs moeten rare capriolen uithalen om zich langs andere vrachtwagens te manoeuvreren. „En parkeergelegenheden zijn er niet.” De vertraging is inmiddels opgelopen tot een dag en Van der Wal vermoedt dat daar nog wel een paar dagen bijkomen. Kosten: 500 euro per dag per vrachtauto.

Wekelijks rijden 15 tot 20 vrachtwagens van Van der Wal naar Rusland. „De kosten lopen zo wel op”, meent Van der Wal. Toch zijn de vertragingen niet zijn grootste zorg. Nu vervoerders geen landbouwproducten meer kunnen leveren aan Rusland, vreest hij voor een prijsdaling binnen de logistiek. Het aanbod van vervoerders wordt immers groter, zo stelt hij.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer