McDonald’s voelt pijn vleesschandaal in Azië
OAK BROOK (ANP/BLOOMBERG). De Aziatische filialen van McDonald’s kampen met behoorlijke omzetverliezen als gevolg van het vleesschandaal bij een Chinese leverancier van de fastfoodketen. Dat meldde McDonald’s dinsdag.
Alleen al in Japan daalde de omzet vorige maand met ruim 17 procent in vergelijking met een jaar eerder. Maar ook in China en in andere Aziatische landen voelde McDonald’s de pijn als gevolg van het schandaal.
Onlangs werd bekend dat de Chinese leverancier Shanghai Husi vlees verkocht dat over de houdbaarheidsdatum was, onder meer aan Aziatische filialen van de fastfoodketen. McDonald’s zegde direct de samenwerking met de leverancier op. Het bedrijf kampt nu echter niet alleen met een imagoprobleem, maar ook met een tekort aan vlees en kip omdat andere leveranciers vooralsnog niet aan de vraag kunnen voldoen.
McDonald’s kon nog niet zeggen wat het volledige effect van het schandaal zal zijn op de omzet- en winstcijfers van het concern, maar sprak van „een aanzienlijke impact” op de resultaten.