Minder omzet voor mediaconcern Sanoma
HELSINKI (ANP). Het Finse mediaconcern Sanoma heeft de omzet in het tweede kwartaal met 4,5 procent zien dalen tot ruim 533 miljoen euro. De operationele winst, exclusief bijzondere posten, liep op jaarbasis met 2,6 procent terug tot 66,3 miljoen euro. Dat maakte Sanoma, in Nederland eigenaar van onder meer de televisiezenders van SBS en tijdschriften als Libelle en Donald Duck, vrijdag bekend.
Het mediaconcern zag de printverkopen verder teruglopen. De omzet van Sanoma werd daarnaast gedrukt door het afstoten van tijdschrifttitels in Nederland en Finland. Sanoma voert momenteel grote herstructuringen door, waarbij ook veel banen worden geschrapt.
In Nederland heeft het concern in juni 19 titels verkocht, onder meer Vorsten, KIJK en FietsActief. De tv-zenders van SBS hadden afgelopen kwartaal last van het WK voetbal dat veel kijkers wegtrok van de commerciële kanalen.
De netto-omzet in Nederland komt uit op 180 miljoen euro. Dat is ongeveer evenveel als vorig jaar. De verkopen van de Nederlandse tijdschriftentak daalden met 7,3 procent. Maar daartegenover stonden goede resultaten op het gebied van digitale media.
Topman Harri-Pekka Kaukonen wijst erop dat de nieuwe media een steeds belangrijker deel vormen van de organisatie. 42 procent van de mediaverkopen in Nederland en Finland betreft inmiddels media die niet zijn gedrukt.
De resultaten over het afgelopen kwartaal zijn in lijn met de verwachtingen van Sanoma voor heel 2014. Het concern rekent op een lichte daling van de omzet vergeleken met vorig jaar. Bezien over de eerste 6 maanden, ligt de omzet inmiddels 5,6 procent onder het niveau van 2013.