Oranjekleurige zwarte doos gaat geheimen prijsgeven
APELDOORN. De Onderzoeksraad Voor Veiligheid (OVV) heeft de zwarte dozen van het neergehaalde vliegtuig van Malaysia Airlines overgedragen aan het internationale onderzoeksteam onder leiding van Nederland. De apparatuur leek op het eerste gezicht in goede staat te verkeren.
Waarom gaat een zwarte doos niet kapot na een val van 10.000 meter hoogte?
De zwarte doos is gemaakt van titanium of roestvrij staal, waardoor deze heel blijft onder water, na een harde val of een raketinslag. Het apparaat heeft ook bescherming tegen de hitte die kan ontstaan bij een brand.
Zijn de data van zwarte dozen te manipuleren?
Een zwarte doos is een soort kleine computer met een harde schijf erin, aldus luchtvaartdeskundige Joris Melkert van de TU Delft dinsdag op de NOS. Manipuleren zou technisch kunnen.
Hoe dan?
Allereerst zijn er wachtwoorden nodig om de beveiligde schijven te kunnen kraken. „Stel dat je vervolgens de gegevens in de cockpitvoicerecorder zou willen manipuleren, dan moet je de gesprekken met acteurs gaan naspelen”, aldus Melkert. Als er met data is geknoeid, hebben experts dat meteen door.
Wat zullen de zwarte dozen weergeven van een raketinslag?
Volgens Melkert weinig. Als het vliegtuig getroffen is door een raket en de hoogtemeter is intact gebleven, zal de hoogte heel snel afnemen op de flightdatarecorder. Uit opnamen van de cockpitvoicerecorder kan blijken of het vliegtuig is geraakt door een raket. Die geluiden zijn volgens de Delftse expert altijd heel goed te herkennen. „Misschien hoor je wel een heel grote klap en beginnen er mensen te gillen.”
Wat gebeurt er nu met de zwarte dozen?
De zwarte dozen zijn inmiddels door Maleisische functionarissen overgedragen aan een internationaal onderzoeksteam onder leiding van Nederland. Dat team zal ze laten onderzoeken door de gerenommeerde Britse Air Accidents Investigation Branch (AAIB) in Farnborough. Binnen enkele dagen kunnen de gegevens zijn geanalyseerd.