Forse oplagestijging De Telegraaf
Dagblad De Telegraaf heeft in het derde kwartaal van vorig jaar de oplage flink zien stijgen met 6,1 procent. Met het ruim passeren van de grens van 800.000 exemplaren versterkte de krant zijn positie als grootste landelijke dagblad.
Dat blijkt uit dinsdag gepubliceerde cijfers van Het Oplage Instituut (HOI). Alle belangrijke marktpartijen binnen de reclame–industrie hebben HOI in 1998 opgericht. Het verwerkt ruim 700 titels, samen goed voor ruim 90 procent van alle reclamebestedingen via de gedrukte media.
Vooral dankzij De Telegraaf kon de totale oplage van de grote landelijke kranten in het derde kwartaal ten opzichte van de drie voorafgaande maanden stijgen. Het Algemeen Dagblad zag de oplage met 0,9 procent groeien en passeerde ruimschoots de grens van 300.000 exemplaren per dag. De drie andere grote landelijk verspreide kranten moesten terrein prijsgeven. Aan kop ging Trouw met een verlies van 7,2 procent. De Volkskrant en NRC Handelsblad leverden 2,9 procent in.
De ontwikkeling bij vier kleinere dagbladen die een landelijke verspreiding kennen, was divers. De Nederlandse Staatscourant deed het met een stijging van bijna de helft op 12.355 relatief goed. Het Financieele Dagblad kon het verlies van het tweede kwartaal bijna goedmaken. De oplagen van het Nederlands Dagblad en het Reformatorisch Dagblad weken maar licht af van die van het tweede kwartaal.
Bij de meeste regionale kranten bleef het kommer en kwel. De oplagen gingen verder omlaag. Ook de gratis bladen Sp!ts en Metro verloren fors terrein. De Amsterdamse krant Het Parool hield het verlies beperkt tot 0,4 procent.