DEN HAAG. Het gebeurt nog te vaak dat kinderen die achter op de fiets zitten, met hun voet tussen de spaken komen. Om dat aantal te verminderen, ondernemen fabrikanten, ziekenhuizen, Veilig Verkeer Nederland en de verzekeraars samen actie.
Dat maakte het Verbond van Verzekeraars donderdag bekend.
Eerst moet een onderzoek van het Erasmus MC Rotterdam uitwijzen hoe het komt dat kinderen zo vaak met een voet tussen de spaken komen. Daarna kijken makers van kinderzitjes en fietsfabrikanten of ze hun product moeten aanpassen. Ook komt er een campagne om ouders op de risico’s te wijzen.
Spaakbeknelling staat in de top vijf van meest voorkomende ongevallen bij kinderen tussen de 3 en de 5 jaar, blijkt uit gegevens van het Letsel Informatie Systeem van VeiligheidNL. Gemiddeld belanden hiermee dagelijks zeven kinderen op de spoedeisende hulp. Een op de drie heeft een botbreuk opgelopen. Volgens de verzekeraars lijken ouders zowel de frequentie als de ernst van spaakbeknelling te onderschatten.
Dr. E. F. van Beeck, arts maatschappij en gezondheid van het Erasmus MC, leidt het onderzoek naar spaakbeknelling. Volgens hem zijn spaakverwondingen te voorkomen door bijvoorbeeld spaakbeschermers te gebruiken.
Om de veiligheid van jonge kinderen tijdens fietsvervoer te verbeteren, is inzicht nodig in (gedrags)factoren die dit beïnvloeden. Daarom leggen onderzoekers ouders vragen voor over het gebruik van fietsstoeltjes en verzamelen ze een aantal achtergrondkenmerken van de bestuurder, de rit en het kind. Daarnaast bekijken ze in hoeverre fietsstoeltjes adequaat worden gebruikt.