Kamer op de bres voor maatschappijleer
De Tweede Kamer wil niet dat maatschappijleer een marginale rol krijgt in het studiehuis, de bovenbouw van havo en vwo. Volgens de fracties is het juist na de gebeurtenissen van 11 september van groot belang dat leerlingen in de „burgerschapskunde” worden ingewijd. Dat bleek woensdag in een debat over het terugbrengen van de werkdruk in het studiehuis.
Staatssecretaris Adelmund (Onderwijs) toonde zich gevoelig voor de mening van het parlement en wil uitzoeken of ze maatschappijleer een prominentere rol kan laten spelen dan in haar huidige plannen. Voor havo-leerlingen vervalt hierin een van de vakken geschiedenis/maatschappijleer of algemene natuurwetenschappen. Vwo-scholen kunnen deze stof in andere vakken integreren.
De verschillende fracties hadden nog flink wat aanmerkingen op het plan van Adelmund om de overladenheid en versnippering van de zogenoemde tweede fase te verbeteren. Zo wil de PvdA dat de profielen, de ruggengraat van het studiehuis, niet worden teruggebracht van vier naar drie vakken en pleitten onder meer VVD, CDA en ChristenUnie voor het terugbrengen van het aantal uren (nu 1600). De staatssecretaris verschoof de verzoeken van de Kamer veelal door naar de uitwerkingsfase van haar plan.