Jeugd verknocht aan zelfgemaakte armbandjes
TILBURG (ANP). Knikkers en flippo’s gingen ze voor. De zogenoemde loom-armbandjes zijn nu de nieuwste rage onder kinderen. Een uitgekookte marketingstrategie lijkt er niet achter te zitten, toeval speelt volgens experts op het gebied van trends een grotere rol. De zelfgemaakte armbandjes van in elkaar gehaakte elastiekjes zijn eind vorig jaar over komen waaien uit de VS.
Fred van Raaij, als hoogleraar economische psychologie verbonden aan de Universiteit van Tilburg, geeft aan dat een hype niet te voorspellen is en dat het vaak berust op toeval. Van Raaij: „Het enige wat met zekerheid kan worden gezegd, is dat het product een bepaalde aantrekkingskracht moet hebben”.
Volgens onderzoeker Paul Sikkema, die trends onder de jeugd in de gaten houdt, komt het succes doordat ouders de armbandjes zelf erg leuk vinden en hun kinderen stimuleren ze te maken. „Het ontbreken van een multinational die achter de armbandjes zit, zorgt voor extra waardering onder ouders”, zegt Sikkema. Naast het feit dat ouders het product stimuleren, wordt de populariteit volgens hem veroorzaakt doordat de armbandjes kleurrijk, zichtbaar en tastbaar zijn. „En de variatie is ontzettend groot.”
Van Raaij vergelijkt de rage met het hype-karakter van diëten. „De populariteit ervan stijgt snel en kan ook snel dalen. Bij diëten blijkt dit samen te hangen of een bekend persoon zich achter het dieet schaart.” Onlangs verschenen de dochters van koning Willem-Alexander en koningin Máxima op televisie met aan hun pols zelfgemaakte armbandjes. „Misschien zijn de prinsesjes in dit verband de bekende personen die de hype versterken”, aldus van Raaij.
De armbandjes werden in de zomer van 2013 razend populair in de Verenigde Staten en sinds kort ook in Nederland. Inmiddels hebben veel bedrijven de rage opgepikt en zijn de elastiekjes in elke speelgoedwinkel te koop. De uitvinder is in de VS verwikkeld in meerdere rechtszaken tegen bedrijven die nagemaakte loom-armbandjes op de markt brengen. Ook in Nederland zijn verschillende versies op de markt.