Britse kredietverstrekker stuurt nepbrieven
LONDEN (ANP/RTR). De Britse flitskredietverstrekker Wonga moet in totaal 2,6 miljoen pond (circa 3,2 miljoen euro) schadevergoeding betalen aan 45.000 klanten wegens het sturen van nepbrieven waarin werd gedreigd met juridische stappen.
De betrokken klanten werden tussen oktober 2008 en november 2010 via de brieven onder druk gezet om leningen af te lossen die velen zich niet konden veroorloven, bleek uit onderzoek van de financiële toezichthouders in Groot-Brittannië. Wonga maakte daarbij gebruik van namen van niet-bestaande advocatenfirma’s.
De toezichthouders beslisten dat Wonga, de grootste verstrekker van flitskredieten in Groot-Brittannië, alle 45.000 klanten 50 pond moet betalen ter compensatie van het leed en het ongemak dat hen is aangedaan. Daarnaast draait Wonga op voor de juridische kosten die klanten hebben gemaakt, naar schatting 400.000 pond.