Helsinki Consultation: Messiaanse jood is volledig jood én volledig christen
EDE. Het messiaanse jodendom wordt noch door de kerk, noch door het jodendom volledig geaccepteerd. Messiaanse joden zien zichzelf echter als volledig joods én als serieuze volgelingen van Jezus Christus.
Dat zei dr. Mark S. Kinzer maandag op de jaarlijkse conferentie van de Helsinki Consultation, een wereldwijd platform van joden die Jezus als Messias erkennen. De organisatie werd in 2010 in Helsinki opgericht. Nadien vonden er conferenties plaats in Parijs, Berlijn en vorig jaar in Oslo. Onder het gastheerschap van de Christelijke Hogeschool Ede (CHE) en het Centrum voor Israëlstudies (CIS) vond gisteren de vijfde conferentie plaats met zo’n 150 aanwezigen. Thema was ”Joodse volgelingen van Jezus: een zegen en tevens een uitdaging voor de kerk”.
Dr. Mark S. Kinzer (1952), rabbijn van de Zera Avrahamgemeente uit Ann Arbor (Michigan, VS), sprak over ”Messiaans judaïsme: een splijtzwam of reparatiewerktuig voor het schisma?”. Ter inleiding citeerde hij een brief van Hiëronymus aan Augustinus waarin hij over joden in de kerk zegt: „Omdat ze beide willen zijn: jood én christen, zijn ze geen van beide.”
Volgens Kinzer is dit nog altijd het probleem. Kinzer, die in Detroit in een orthodox-joods gezin opgroeide, studeerde nadat hij Jezus als Messias ging erkennen theologie aan de universiteit van Michigan. Hij is gespecialiseerd in het Nieuwe Testament en schreef veel boeken, waaronder ”Postmissionary Messianic Judaism”.
Sekte
In zijn lezing noemde dr. Kinzer de neiging een sekte te worden de grootste bedreiging voor het messiaanse jodendom. „Het messiaanse judaïsme verwordt tot een sekte zodra het zichzelf als de zuiverste vorm van de kerk ziet die tot taak heeft de kerk tot de eerste vorm van christendom terug te voeren. Het messiaanse judaïsme heeft echter tot doel Messias Jezus te verheffen en Zijn lof op geheel eigen joodse wijze te verkondigen.”
Volgens de rabbijn is het messiaanse jodendom geen prototype of ideaalbeeld voor de kerk, maar een teken voor jodendom en kerk. Naar zijn overtuiging is de complete vervulling van de hoop pas werkelijkheid wanneer joden en christenen gezamenlijk God loven. Het messiaanse jodendom heeft de taak het schisma dat ontstond toen joden en christenen elkaar wederzijds buitensloten, te helen. Dit herstel kan alleen wanneer het messiaanse jodendom zich vooral niet veroordelend opstelt.
Dr. Antoine Lévy uit Finland hield een lezing over ”Joden in de christelijke kerk: verraders van het eigen volk of volgers van een goddelijke roeping?” Lévy werd in 1962 in Parijs geboren en groeide op in een niet-religieus joods gezin. Door zijn studie filosofie leerde hij het christendom kennen. Na zijn doop in de Rooms-Katholieke Kerk werd hij dominicaan.
Lévy belichtte vooral de voorzienigheid van God Die joden naar de kerk leidt. De dominicaan gaf drie voorbeelden: Alphonse-Marie de Ratisbonne, broeder Daniël Rufeisen en de bekende jodin Edith Stein. Van alle drie gold dat zij ook na toetreding tot de christelijke kerk volkomen met het joodse volk verbonden bleven. God wilde hen blijkbaar een teken laten zijn voor de kerk en het jodendom.