Politienummer nu goed bereikbaar
De bereikbaarheid van het Landelijk Telefoonnummer Politie (LTP) is het afgelopen jaar opnieuw verbeterd. Dat meldde het Nederlands Politie Instituut (NPI) maandag.
De bereikbaarheid van telefoonnummer 0900-8844 is volgens bureau Telan, dat de kwaliteit van het nummer regelmatig peilt, opgelopen tot bijna 100 procent. Van de gesprekken wordt volgens de onderzoekers 92 procent binnen 20 seconden beantwoord, bij 96 procent van de gesprekken gebeurt dat binnen 30 seconden en bij 99 procent is dit in 45 seconden het geval. „Van de bellers heeft 84 procent binnen 45 seconden een politiemedewerker aan de lijn”, stelt het NPI.
Het nummer 0900-8844 werd in 2000 ingevoerd om het alarmnummer 1-1-2 te ontlasten. Op de slechte bereikbaarheid was vooral in het eerste jaar na de ingebruikname veel kritiek.
In de regionale callcenters van de politie werken op dit moment ruim 800 medewerkers om het belverkeer in goede banen te leiden. Het aantal telefoontjes steeg in 2003 explosief. Vorig jaar belden 7,2 miljoen mensen naar 0900-8844. Dit jaar gaat het om 8 miljoen bellers.
Volgens een woordvoerder wordt het telefoonnummer steeds bekender, maar het aantal bellers groeit ook door de toename van het mobiele telefoonverkeer. Meer mensen melden dezelfde brand of hetzelfde ongeval. Ook bellen personen, volgens de zegsman „voor steeds gekkere dingen.” Opmerkelijke vragen zijn onder meer: „Mijn televisie werkt niet. Kunt u me daarbij helpen?” „Weet u het telefoonnummer van mijn grootmoeder in Groningen?”
Op medewerkers van de callcenters wordt volgens de woordvoerder tegenwoordig ook vaker een beroep gedaan door mensen die in geestelijke nood verkeren en een luisterend oor zoeken.