DailyCom moet rectificeren over ‘duurder’ KPN
DailyCom moet een rectificatie plaatsen na zijn mededeling dat bellers duurder uit zijn bij concurrent KPN.
Dat heeft de voorzieningenrechter woensdag besloten na een kort geding dat KPN had aangespannen tegen de telefoonaanbieder uit Lelystad.
DailyCom dient in de rectificatie te vermelden dat KPN oud-klanten niet lastigvalt en de tarieven niet verhoogt per 1 januari 2004. Eerder beweerde DailyCom het tegenovergestelde in zijn folders, op zijn website en op zijn facturen. Ook moet DailyCom rechtzetten dat KPN fors duurder is. Volgens de rechter heeft de telefoonaanbieder deze bewering niet kunnen waarmaken. De rectificatie op de website moet dertig dagen blijven staan.
De rechter was het met KPN eens dat de prijsvergelijkingen die DailyCom zijn klanten voorhoudt niet volledig en dus misleidend zijn. DailyCom mag voortaan alleen nog maar vergelijkende reclame maken als die klopt. Daarin moeten de tarieven van voordeelnummers en de starttarieven van KPN worden genoemd.
Bovendien mag DailyCom niet langer de slogan voeren dat het „dag in, dag uit voordeliger” is. Volgens de rechter heeft de Lelystadse telefoonaanbieder dat niet waar kunnen maken. Als de telecomaanbieder zich niet aan de bepalingen houdt, volgt er een dwangsom van maximaal 500.000 euro.