Refresco dringt verlies terug
ROTTERDAM (ANP). Het Rotterdamse sap- en frisdrankenconcern Refresco Gerber heeft zijn nettoverlies in het eerste kwartaal van 2014 weten terug te dringen. De producent van onder meer Wicky-limonade profiteerde van kostenbesparingen en verbeterde winstmarges. De omzet steeg flink na de fusie met de Britse branchegenoot Gerber Emig. Zonder de inbreng van de fusie daalde de omzet. Dat maakte de onderneming donderdag bekend.
De omzet kwam uit op 459 miljoen euro, tegen 345,2 miljoen euro in het eerste kwartaal van 2013. Het bedrijf verkocht 1,35 miljard liter frisdrank en sap, tegen bijna 1,1 miljard liter in het vorige jaar. Exclusief de verkopen van Gerber Emig zakte de omzet van Refresco met ruim 5 procent. Dat komt volgens het bedrijf door prijsverlagingen en een teruggang in volume.
Het nettoverlies bedroeg 1,9 miljoen euro, tegen een verlies van 6,7 miljoen euro in de eerste maanden van 2013. Operationeel verbeterde de winst van 3,4 miljoen euro tot 9,9 miljoen euro. Topman Hans Roelofs van het bedrijf zei in een toelichting dat de integratie van Refresco en Gerber zonder problemen verloopt. Het bedrijf ziet „vroege tekenen van een verbetering van het consumentenvertrouwen in Europa”.