KLM moet prijzen tickets gelijktrekken
Het reserveren van vliegtickets via internet bij KLM en zeventien andere Europese maatschappijen leidt tot te grote prijsverschillen. Deze kunnen zelfs oplopen tot 300 procent tussen websites in diverse EU-lidstaten.
Dat meent Europees commissaris De Palacio (Transport), die de achttien betrokken luchtvaartmaatschappijen gisteren heeft aangemaand voor de hele EU één uniform internettarief te hanteren. De maatschappijen krijgen nog tot en met februari volgend jaar om te reageren.
De meeste luchtvaartmaatschappijen gebruiken adressen of nummers van kredietkaarten als basis voor een reservering. Op grond daarvan worden passagiers vaak automatisch doorgeschakeld naar websites in hun eigen lidstaat, waar andere internettarieven bestaan, ook al zijn ze naar een goedkopere site gesurfd. Volgens De Palacio benadeelt dit reizigers zwaar. Ook meent zij dat deze praktijk in strijd is met de vrije Europese binnenmarkt.
Wie via een website van een luchtvaartmaatschappij ook een huurauto reserveert, loopt het risico daar nog verder benadeeld te worden. Bij de Europese Commissie, het dagelijks bestuur van de EU, zijn daarover een honderdtal klachten binnengekomen van individuele consumenten. Volgens de woordvoerder van De Palacio is het nog onduidelijk op welke juridische basis de Europese Commissie de betrokken maatschappijen tot aanpassingen kan dwingen.
Luchtvaartmaatschappij KLM wil nog niet reageren op de uitspraken van De Palacio. „We willen eerst bestuderen waar het precies over gaat”, aldus een woordvoerder van de KLM.
Naast KLM hebben onder meer ook de nieuwe partner Air France, Alitalia, British Airways, Iberia, SAS en Lufthansa een klacht vanuit Brussel ontvangen. Verder staat Virgin Atlantic van de Britse zakenman Richard Branson op het lijstje. Diens bijna geheel via internet werkende Europese dochter Virgin Express heeft geen klacht ontvangen. „De pure internetluchtvaartmaatschappijen hanteren wel overal in Europa hetzelfde tarief”, aldus de woordvoerder.