Campagne moet burger bewustmaken van veiligheid
Niet alleen de overheid, maar ook de burgers kunnen meer doen om de veiligheid in de samenleving te vergroten. Dat is de kern van een langdurige campagne die de ministers Remkes (Binnenlandse Zaken) en Donner (Justitie) donderdag in gang hebben gezet.
De campagne laat zien welke maatregelen de overheid neemt en al heeft genomen om de criminaliteit terug te dringen. Tegelijk doet de overheid een beroep op de burger om zijn eigen verantwoordelijkheid te nemen. De campagne geeft concrete actiepunten, zoals preventie en het eventueel anoniem melden van verdachte situaties bij een meldpunt.
Het kabinet heeft meer dan 150 maatregelen aangekondigd. Het gaat onder meer om de hardere aanpak van stelselmatige daders, toenemende controle en een groei van het aantal politiemensen en toezichthouders. Gemeenten, politie en andere instellingen werken nauw met elkaar samen. Het gaat om een koepelcampagne waar de komende tijd ook andere publiciteitsacties die te maken hebben met veiligheid onder vallen.
De hoofdrol is weggelegd voor het hondje Jack, dat symbool staat voor een waakzame en alerte kameraad. Eerst verschijnen advertenties in kranten en op 5 januari begint op tv en radio de campagne voor de anonieme kliklijn. Later volgend jaar begint een campagne over geweld op straat, die duidelijk moet maken wat de burger wel en niet zelf kan doen om geweld te keren.
De Landelijke Stichting Tegen Zinloos Geweld is blij met de campagne, maar begrijpt niet waarom is gekozen voor een hondje als beeldmerk. De stichting voert al ruim zes jaar lang actie tegen zinloos geweld en voert daarbij het lieveheersbeestje als symbool. Iedereen brengt dit logo in verband met de strijd tegen zinloos geweld, aldus de stichting. Ze had liever gezien dat de overheid met haar had samengewerkt.