Economie

KPN krijgt boete 14.000 euro van ACM

DEN HAAG (ANP). De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft KPN een boete van 14.000 euro opgelegd omdat het telecombedrijf zakelijke klanten te hoge tarieven berekende voor mobiel bellen in het buitenland.

16 April 2014 18:17Gewijzigd op 15 November 2020 10:07
KPN. beeld ANP
KPN. beeld ANP

KPN kon nog bij de ACM bezwaar maken tegen het boetebesluit, maar gaat de boete betalen, aldus een woordvoerder.

De toezichthouder stelde woensdag bij de bekendmaking van de boete dat de overtredingen van de zogeheten Europese Roaming Verordening plaatsvonden tussen 2010 en 2012. KPN, dat de benadeelde klanten inmiddels schadeloos heeft gesteld, zou ook bij een groep zakelijke klanten kosten in rekening hebben gebracht voor het ontvangen van voicemailberichten in het buitenland. Ook dat is een overtreding van de Europese regels.

ACM vindt het gepast om een boete op te leggen, hoewel het om een kleine groep klanten ging. Volgens de toezichthouder vormen de door KPN overtreden tariefverplichtingen de kern van de verordening en had het telecombedrijf geen „deugdelijk intern controlesysteem om de geconstateerde overtredingen te voorkomen”. Volgens de zegsman van KPN konden de overtredingen plaatsvinden door een operationele, menselijke fout. „Wij hebben de processen aangescherpt.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer