Zwaarste scheepsrampen in deze eeuw
RIJSWIJK (ANP). Circa 300 mensen worden vermist na het kapseizen van een veerboot voor de kust van Zuid-Korea. Hieronder volgt een overzicht van de zwaarste scheepsrampen in deze eeuw.
3 oktober 2013: Bij het Italiaanse eilandje Lampedusa verdrinken meer dan 360 migranten, nadat de wankele boot waarop zij Europa probeerden te bereiken, was gezonken.
16 augustus 2013: Meer dan 100 mensen komen om door een botsing tussen een veerboot en een vrachtschip bij het eiland Cebu in de Filipijnen.
2 februari 2012: De MV Rabaul Queen vergaat in slecht weer bij Papua Nieuw Guinea. Van de 363 mensen aan boord worden er 246 gered.
13 januari 2012: Het Italiaanse cruiseschip Costa Concordia met meer dan 4200 mensen kapseist voor het eiland Isla de Giglio. Er zijn 32 doden.
11 januari 2009: Voor de kust van het Indonesische eiland Sulawesi zinkt een veerboot in een storm. Bijna 250 opvarenden komen om.
21 juni 2008: De Filipijnse passagiersboot Princess of the Stars gaat ten onder in slecht weer.Van de 825 mensen aan boord overleven 52 de ramp.
30 december 2006: Tussen de Indonesische eilanden Borneo en Java vergaat de veerboot Senopati Nusantara tijdens een storm in de Javazee. Circa 400 mensen verdrinken.
3 februari 2006: De Egyptische veerboot Al-Salam Boccaccio 98 vergaat op een reis tussen Saudi-Arabië en Egypte, waardoor ongeveer 1000 mensen omkomen.
8 juli 2003: Ongeveer 400 mensen verdrinken als de MV Nasreen op de rivier Meghna in Bangladesh zinkt.
26 september 2002: Voor de kust van Gambia zinkt de Senegalese veerboot Joola, waardoor meer dan 1800 mensen omkomen.
3 mei 2002: Zeker 450 mensen sterven als de veerboot MV Salahhudin-2 in Bangladesh zinkt op de rivier Meghna.
19 oktober 2001: Een boot met Indonesische asielzoekers vergaat voor de westkust van Java, waardoor zeker 353 mensen verdrinken.
29 juni 2001: De Indonesische veerboot Cahay Bahari met 550 vluchtelingen aan boord gaat voor de kust van Sumatra ten onder. Slechts een tiental mensen overleeft de ramp.