Binnenland

Vliegend kippenhok zonder verwarming

Voor de zekerheid bindt hij een parachute op zijn rug. „Daarmee land ik in geval van nood bij de eerste de beste kroeg. Voor het eerste biertje van de dag.”

Riekelt Pasterkamp
17 December 2003 11:49Gewijzigd op 14 November 2020 00:49
TEUGE – Piloot Frank Versteegh steeg dinsdagmorgen vanaf vliegveld Teuge op voor een recordvlucht langs alle voor motorvliegtuigen bruikbare Nederlandse vliegvelden. De recordpoging houdt verband met de honderdste verjaardag van de gemotoriseerde luchtv
TEUGE – Piloot Frank Versteegh steeg dinsdagmorgen vanaf vliegveld Teuge op voor een recordvlucht langs alle voor motorvliegtuigen bruikbare Nederlandse vliegvelden. De recordpoging houdt verband met de honderdste verjaardag van de gemotoriseerde luchtv

Een rondvlucht langs alle voor motorvliegtuigen bruikbare vliegvelden in Nederland in drie uur en drie kwartier. Dat was vandaag het doel van ”kunstvlieger” Frank Versteegh. De vlucht moest hem een vermelding in het Guinness Book of Records opleveren.

Versteegh prepareerde vanmorgen op vliegveld Teuge de Extra 300, een propellervliegtuig dat speciaal voor luchtacrobatiek is gebouwd. Een klein toestel met een te grote motor, aldus de kenners. Skydancer, staat er op de zijkant van het geel-rood gevlamde toestel.

De vlieger, getooid met een maffiahoed, wijst op de cockpit. „Een klein kippenhok zonder verwarming.” Aan de grond is het 4 graden, op kruishoogte vriest het. Versteegh nam een extra jas mee. Als proviand een zak snoepmuizen en een Snicker.

De vlucht is een idee van het Platform Nederlandse Luchtvaart. Versteegh deed de recordpoging naar aanleiding van de honderdste verjaardag van de gemotoriseerde luchtvaart, vandaag. „Het is goed om de positieve kanten van de luchtvaart te laten zien.”

Op 17 december 1903 slaagden de broers Wilbur en Orville Wright erin om voor het eerst als mens te vliegen. Vandaag zouden enkele fanaten in het Amerikaanse Kitty Hawk de vlucht van 30 meter nadoen. President Bush is erbij en de eerste man die voet op de maan zette, Neil Armstrong.

De allereerste vlucht was toen om 10.35 uur. Met gevoel voor historie startte Versteegh vanmorgen om exact dezelfde tijd de motor. Het kleine toestel hobbelde naar de startbaan. Als een pijl uit een boog schoot de Extra weg. Rokend kwam het toestel los van de grond. Even trok Versteegh zijn kist scheef. Daarna volgde nog een duizelingwekkende duik op het vliegveld en weg was hij.

Na Teuge volgden op de planning de vliegvelden Enschede, Hoogeveen, Groningen Airport Eelde, Drachten, Leeuwarden, Ameland, Texel, Den Helder, Lelystad, Soesterberg, Hilversum, Schiphol, Valkenburg, Rotterdam, Midden-Zeeland, Gilze-Rijen, Eindhoven, Budel, Maastricht Aachen Airport, Volkel, Deelen en Terlet.

De langste tijd tussen twee velden is achttien minuten, de kortste anderhalve minuut, tussen Soesterberg en Hilversum. Op Texel moest Versteegh tanken. Bang dat hij op drukke velden over het hoofd wordt gezien, was Versteegh niet. „Ik krijg overal voorrang. Deze man gaan we helpen, is het credo.”

De in totaal 963 kilometer in de lucht kan worden afgelegd in 3,5 uur. Maar de starts en landingen maken dat Versteegh de hele dag nodig had. Voor het donker wordt (rond halfvijf) moest hij terug zijn op Teuge. De gecombineerde jubileum/recordvlucht had als speciale call sign one-zero-zero (1-0-0).

Versteegh werd vandaag op elk vliegveld onthaald door de burgemeester, havenmeester of de luchthavendirecteur, die het logboek aftekenden. Op de luchthavens van Lelystad, Rotterdam en Hilversum werd een iets langere stop gemaakt, terwijl er op Schiphol een poging werd gedaan om de snelste omkeertijd ooit neer te zetten.

Ook in Delft, bij de faculteit voor lucht- en ruimtevaarttechniek, en op verschillende andere plaatsen in Nederland werd vandaag stilgestaan bij honderd jaar bemande en gemotoriseerde luchtvaart. In het Militaire Luchtvaart Museum in Soesterberg kreeg prins Bernhard -ooit zelf fanatiek vlieger- vanmiddag een boek overhandigd over de ontwikkelingen bij de Koninklijke Luchtmacht sinds de val van de Muur in 1989.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer