„KLM kan tij keren met samenwerking”
Dat KLM donderdag bij de presentatie van de kwartaalcijfers een zwaar verlies bekend zal maken, daar twijfelt niemand aan. Het gaat alleen nog over de omvang van de malaise.
Analisten gaan uit van een kwartaalverlies van rond de 150 miljoen euro over de laatste maanden van 2001. In 2000 werd in de maanden oktober, november en december nog een winst van 4 miljoen euro behaald.
Volgens analisten die de luchtvaartsector op de voet volgen, kan KLM weinig doen aan de huidige situatie. Veel hangt af van wat de economie doet. „KLM heeft last van twee pijnpunten”, zegt een analist van IRIS. „Dat zijn de volumes en de prijzen.” Sinds het minder goed gaat met de economie, lijdt KLM al onder een afnemende vraag naar vliegreizen, vooral van het lucratieve businessclassvervoer.
Die afnemende vraag werd nog versterkt door de aanslagen in de VS van 11 september. Die hadden niet alleen effect op de economie, maar doordat de aanslagen met vliegtuigen werden gepleegd, kreeg ook het imago dat vliegen veilig is een flinke knauw.
„Het is de vraag of de Amerikaanse economie zich herstelt en of de mensen dan weer willen vliegen”, zegt een analist van FDA. „Verder is het de vraag of bedrijven hun mensen weer vaker op reis zullen sturen, in de business class natuurlijk.” Zelf lijkt KLM weinig te kunnen doen om het tij te keren. „Onderhandelen met British Airways”, adviseert FDA. Nu de Atlantische samenwerking tussen British Airways (BA) en American Airlines is afgeketst, zijn de kansen voor KLM en BA weer groter.
„Maar KLM zal moeilijk blijven doen, want het zal wel uitlopen op een overname”, denkt FDA. Volgens IRIS blijft een samensmelting met BA toch ook de beste oplossing. „Wanneer de situatie weer normaal is en de zakenmensen weer in business class zitten waar ze horen. Dan kan KLM samen met BA een macht van belang worden en kunnen ze weer mee in de vaart der volkeren.”
Volgens de IRIS-analist zal KLM de gesprekken met BA „in achterkamertjes” voeren. „Ze willen geen valse verwachtingen meer wekken.” De aanstaande komst van prijsvechter Ryanair naar Nederland, naast easyJet, zal KLM weinig goed doen. „Wellicht kunnen ze nog bezuinigen op het hoofdkantoor. Maatschappijen zoals Ryanair hebben nauwelijks dergelijke kosten. Het zijn nu nog kleine spelers, maar het raakt KLM zeer zeker.”