„Medisch dossier vaak incompleet”
DEN HAAG (ANP). Het ontbreken van een verslag van een ziekenhuisbezoek, perioden die ontbreken in het dossier, of een brief van een specialist die bij de verkeerde patiënt in het medisch dossier terecht is gekomen. Bij een steekproef van de Consumentenbond blijkt dat er veel mis is met medische dossiers.
De bond onderzocht na verscheidene klachten 50 dossiers die waren opgevraagd bij huisartsen. „Bij twee derde bleken onderdelen onjuist of incompleet”, benadrukt een woordvoerder van de bond. „In acht gevallen bleek het zelfs niet mogelijk om het dossier op te vragen, terwijl patiënten recht hebben op inzage of een kopie.”
De Consumentenbond adviseert consumenten om veiligheidsredenen hun eigen medisch dossier op te vragen en te controleren. Ook hoopt de bond dat huisartsen en apothekers scherper toezien op het bijhouden van de gegevens. „Hele dossierjaren zijn soms zoek en twee keer ontbrak zelfs een antibioticumallergie. Dat is zorgelijk”, aldus de woordvoerder.