Binnenland

Strategie Bond tegen vloeken succesvol

VEENENDAAL. De nieuwe strategie van de Bond tegen vloeken slaat aan. De bond krijgt ingang op plaatsen waar hij tot voor kort niet welkom was. Doel blijft het verbeteren van de communicatie. Niet alleen buiten christelijke kring, maar ook erbinnen. „Ruzie maken doen we niet zo handig.”

L. Vogelaar
9 April 2014 13:24Gewijzigd op 15 November 2020 09:56
VEENENDAAL. Posters voor de nieuwe stationscampagne. „Niemand vond ze mooi. Dat is nu net de bedoeling.” beeld Bond tegen vloeken
VEENENDAAL. Posters voor de nieuwe stationscampagne. „Niemand vond ze mooi. Dat is nu net de bedoeling.” beeld Bond tegen vloeken

De bond bezon zich twee jaar geleden op de aansluiting bij de doelgroep én bij de achterban. „In de doelgroep zagen we de gevoelswaarde van het vloeken veranderen”, zegt directeur W. H. C. Verboom. „Voor de achterban is dat nog steeds de schending van Gods heilige Naam, maar daarbuiten wordt steeds vaker gedacht dat het een bijzondere vorm van schelden is. Als je mensen vraagt wat vloeken is, noemen ze eerst allerlei erge ziekten die anderen worden toegewenst.

Daar komt bij dat de bond een suf en stoffig imago had. De naam maakt enerzijds direct duidelijk waar je voor staat, maar roept ook vaak weerstand op. Mede daardoor liep het aantal gastlessen terug, en buiten het reformatorisch en het protestants-christelijk onderwijs werden we weinig uitgenodigd. Ook in de achterban hadden we een probleem: een vergrijzend en slinkend donateursbestand.”

KlasseTaal

De bond besloot tot een aanpassing van de strategie, de huisstijl en het kantoorpand. Met succes, zo blijkt uit het vandaag gepresenteerde jaarverslag.

„De gastlessen bieden we aan onder de positievere en minder confronterende naam KlasseTaal. Ook op openbare en algemeen christelijke scholen blijken we nu welkom”, zegt Verboom. KlasseTaal verzorgde in het afgelopen jaar 547 gastlessen op scholen in Nederland en België: 253 in het basisonderwijs en 294 in het voortgezet onderwijs. „Een leerkracht uit het basis­onderwijs is voorlichter voor de basisscholen, een docent uit het voortgezet onderwijs bezoekt de middelbare scholen. Zij kennen de doelgroep.” Vorig jaar werden er zo 15.000 leerlingen bereikt. Daarnaast verzorgde de bond catechese-, jongeren- en ouderenavonden.

TaalQuestie

Een nieuwe doelgroep werd aangeboord: het bedrijfsleven. „Onder de naam TaalQuestie bieden we trainingen in effectieve communicatie en respectvolle omgangsvormen aan. Vloeken is negatief voor de reputatie van een organisatie. We laten de deelnemers nadenken over de impact van schelden en vloeken. Op een reformatorische school zijn we betrokken bij de sollicitatietrainingen. Elk jaar nemen we ook deel aan de re-integratie van groepen ex-gevangenen.

De training is echter breder. Zeker binnen christelijke kring vindt men het vaak lastig om op een goede manier ruzie te maken. We zijn lief voor elkaar, maar als het dan fout gaat, dan doen we het nogal onhandig. Tijdens de training bespreken we hoe je aan iemand je mening duidelijk kunt maken zonder de situatie te laten escaleren.”

Aan het scholenwerk werd straatwerk toegevoegd. „We zijn de actie ”Het land in” gestart. Sinds juli vorig jaar gaat een oud-politieman met een beplakte bus op pad. Het streven is zo’n vijftig markten per jaar te bezoeken.”

Dat roept allerhande reacties op. „Sympathie en respect, gegniffel, en heel lelijke reacties. Het gebeurde pas op een markt dat een vrouw de naam op de bus las en zei: Ze verzinnen toch ook elke dag wat anders.

Gesprekken die worden gevoerd, gaan algauw over godsdienst. Dat is voor ons een dilemma, want we zijn geen evangelisten die vaste contacten kunnen opbouwen.”

Woedende gezichten

Het is de Bond tegen vloeken het afgelopen jaar beter gelukt om de doelgroep te bereiken, concludeert Verboom. De achterban wordt erbij betrokken door training van de twintig werkgroepen.

Vanaf de kast achter Verbooms bureau kijken twee verwrongen gezichten de kamer in: woedende mensen, bezig met het uiten van woedende taal. Posters voor de nieuwe stationscampagne, die om de twee jaar wordt ververst. „Ik heb ze aan een vrouwenvereniging laten zien. Niemand vond ze mooi. Dat is nu net de bedoeling, want vloekende mensen zijn niet mooi.”

De inkomsten stegen. „Ondanks de aanstelling van een extra personeelslid hadden we een positief resultaat”, zegt Verboom. „Heel verblijdend, te midden van de klaagzangen in goededoelenland. De steun van donateurs is onmisbaar.”

Het schrappen van het verbod op godslastering uit de wet in het achterliggende jaar leverde de bond veel media-aandacht op. „In die contacten blijven we de naam Bond tegen vloeken gebruiken. Een voordeel daarvan is dat je nooit uitleg hoeft te geven. Het is duidelijk waar we voor staan.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer