Hoeveel de zoektocht naar MH370 kost
BANGKOK (AP). Het is een vraag waar de landen die helpen bij de zoektocht naar het verdwenen toestel van Malaysia Airlines liever geen antwoord op geven: hoeveel heeft de zoektocht inmiddels al gekost? Een eenvoudig antwoord op die vraag is niet mogelijk.
Australië besteedt per dag alleen al meer dan 360 duizend euro aan het in bedrijf houden van een van de schepen die het in de Indische Oceaan heeft. De Verenigde Staten hebben al miljoenen dollars uitgegeven en de verwachting is dat de Chinezen, die veel meer schepen en vliegtuigen inzetten dan de VS, nog meer geld hebben besteed.
Veel landen en militaire deskundigen zeggen echter dat het lastig is om met een goede schatting te komen. Veel kosten moeten sowieso al worden gemaakt om een effectieve reddingsdienst te onderhouden. „Als ik een lijst zou maken met de schepen en vliegtuigen die hierbij betrokken zijn, dan kan ik met een groot getal komen. Maar dat getal zegt helemaal niets, omdat we toch al moeten betalen voor de schepen, de vliegtuigen, de piloten en de zeelieden. Bovendien doen ze nu werk waar ze veel ervaring mee opdoen, wat goed is voor ons internationale aanzien”, aldus Mark Thomson, analist bij het Australian Strategic Policy Institute.
In totaal heeft een twintigtal landen deelgenomen aan de zoekactie, die geleid wordt door Maleisië. Onder andere China, Australië, de VS, Groot-Brittannië, Nieuw-Zeeland, Japan en Zuid-Korea zoeken mee naar de vermiste Boeing 777. Maandag waren negen legervliegtuigen, drie burgervliegtuigen en veertien schepen op zoek naar het toestel. Maleisië weigert vragen te beantwoorden over de kosten die daarbij worden gemaakt. „Niemand, noch de Maleisische regering, noch onze partners, heeft iets gezegd over dollars of centen. Het gaat alleen maar om het vinden van het vliegtuig”, zei de Maleisische minister van defensie Hishammuddin Hussein vorige maand op een persconferentie.
Het Amerikaanse ministerie van defensie heeft vier miljoen dollar (bijna drie miljoen euro) vrijgemaakt voor de missie. In de periode tussen 8 en 24 maart is daar al 3,2 miljoen dollar van uitgegeven. Vorige week werd nog eens een krappe 150 duizend euro besteed. In dat bedrag zijn nog niet de kosten meegenomen voor de specialistische apparatuur om de signalen van de zwarte dozen van de MH370 op te kunnen vangen. Daar heeft het Pentagon nog eens 3,6 miljoen dollar voor opzij gezet.
De kosten voor de inzet van de Australische schepen HMAS Success en HMAS Toowoomba zijn respectievelijk 550 duizend dollar en 380 duizend dollar per dag, aldus het Australische ministerie van defensie. Dat zijn echter de directe kosten voor bijvoorbeeld brandstof en salarissen. De indirecte kosten, zoals de administratie, de afschrijving op vliegtuigen en allerlei andere overheadkosten, zijn niet meegerekend. Daardoor is het moeilijk een goede schatting te maken.
Volgens Geoff Davies, woordvoerder van het Nieuw-Zeelandse leger, worden de meeste kosten betaald uit het potje dat al gereserveerd was voor reddingsmissies. Vermoedelijk komen er echter ook nog bijzondere kostenposten bij, vanwege de buitengewone omstandigheden van deze zoektocht.
Het Japanse ministerie van defensie zei geen cijfers te kunnen geven, omdat de zoektocht nog altijd gaande is. De verwachting is dat de kosten binnen het budget van 880 miljoen yen (zo’n 6,2 miljoen euro) blijven, dat Japan opzij heeft gezet voor reddingsmissies. Er zijn wel wat extra kosten gemoeid met de reddingsoperatie, zoals brandstofkosten en een speciale toeslag voor het personeel.
China wilde niet reageren op vragen over de kosten die met de zoekactie gemoeid zijn.