Recensie: Tymen Jan Bronda vanuit Der Aa-kerk
Eind vorig jaar maakte Tymen Jan Bronda, cantor-organist van de lutherse kerk te Groningen, een kerst-cd in de Der Aa-kerk aldaar. Het Schnitgerorgel (1702) van deze kerk werd in de 19e eeuw door Timpe (1831) en Van Oeckelen (1858) met anders geaarde registers uitgebreid. Het is dan de kunst om zo te spelen en te registreren dat het instrument toch als een eenheid overkomt.
Bronda is dat uitstekend gelukt. In de Magnificatverzen van Weckmann en Buxtehude worden uiteraard slechts registers van Schnitger gebruikt, zoals de Dulciaan en het prestantenkoor van het rugwerk. Doordat dit van dichtbij is opgenomen en het hoofdwerk daarachter doorzichtig in de ruimte klinkt, krijgt de muziek extra contrast en levendigheid. Verder is, in kerstkoralen uit Bachs Orgelbüchlein, de oude Holpijp van De Mare (1674) die in het orgel bewaard is te horen.
Als het de klank ten goede komt, schroomt Bronda echter niet om ook 19e-eeuwse registers te gebruiken. Zo horen we midden in Vivaldi’s Concerto in a een zachte Viola van Timpe. En in Bachs Variaties over ”Vom Himmel hoch” een Saliconaal van Van Oeckelen. Aan het eind van de Dorische Toccata en Fuga trekt Bronda zelfs de Mixtuur van Doornbosch (1939) open.
Bronda speelt lenig en voortvarend. Niet bepaald om bij weg te dromen op een knusse kerstavond; eerder om een frisse neus te halen op een tintelend koude, stralende kerstmorgen.
Aan het eind van de cd klinkt Bachs ”In dulci jubilo” op een ”Grand Jeu” met de Cornet en de Trompet 16’ van Van Oeckelen erin. Prachtig om naar te luisteren, zelfs als het tegen Pasen loopt.
In dulci jubilo – Groningen, Der Aa-kerk, Tymen Jan Bronda; Tuliprecords.nl (TURE 201311); € 18,50; www.tymenjanbronda.nl
Uit: Concerto a-Moll BWV 593 (Bach)
BuxWV 203 (Buxtehude)
BWV 729 (Bach)