Waarom Twitter steeds meer op Facebook gaat lijken
Sociaal netwerk Twitter kondigde woensdag een aantal wijzigingen aan waarmee de dienst meer nadruk legt op het delen van foto’s. Was het sinds kort al mogelijk om foto’s groot weer te geven, voortaan kunnen tot wel vier foto’s in een bericht worden meegestuurd.
Verschillende technologiesites, waaronder The Next Web, maken melding van de wijzigingen. Het delen van meerdere foto’s gaat niet ten koste van de hoeveelheid tekens die iemand in een bericht kan typen.
Naast het delen van meerdere foto’s kunnen gebruikers ook personen op foto’s ‘taggen’. Daarmee geeft degene die de foto deelt aan wie er op staat. Facebook, dat deze functionaliteit ook aanbiedt, lag bij de introductie ervan onder vuur vanwege de privacygevoeligheid.
Het is daarom opmerkelijk dat taggen bij Twitter standaard aan staat. Zo wordt het voor alle Twittergebruikers mogelijk om anderen op foto’s te identificeren, tot wel tien personen tegelijk. De functie is wel uit te schakelen.
De wijzigingen gelden vooralsnog alleen voor de Android- en iOS-apps van Twitter.
The Next Web meldt verder dat Twitter de ‘retweet’-optie zou willen hernoemen in ‘delen’, omdat dit gebruikelijker is op sociale netwerken. Twitter zou hiermee momenteel experimenteren, maar het bedrijf heeft het bericht nog niet bevestigd.
Dat Twitter inzet op maximale deelbaarheid van multimedia is begrijpelijk. Het sociale netwerk kampt met dalende populariteit en stevige concurrentie. Niet iedereen neemt de aangekondigde wijzigingen echter in dank af.
Volgens techblog Gizmodo gaat Twitter steeds meer op Facebook lijken. Dat is op zichzelf logisch, omdat Facebook zo is ingeburgerd. Gizmodo vreest echter dat de nieuwe koers van Twitter er toe leidt dat het unieke karakter van het netwerk verwatert. „Facebook staat vol met de herrie die Twitter tot nu toe buiten de deur wist te houden. De korte berichten van 140 tekens zorgen er voor dat de tweets tot de meest basale, geestige en informatieve vorm worden gereduceerd. Daardoor is de kwaliteit van de content op Twitter hoger.”