Economie

Winkeliers prijzen Belgische „pincompensatie”

LEIDSCHENDAM (ANP). De organisaties die in ons land het betalingsverkeer regelen, zouden een voorbeeld moeten nemen aan hun Belgische collega’s bij het aanbieden van compensatie voor storingen, vindt Detailhandel Nederland.

26 March 2014 15:56Gewijzigd op 15 November 2020 09:38

De belangenbehartiger van winkeliers roemt Worldline, verwerker van elektronische betalingen, dat vlak voor kerst in België een grote storing in het betalingsverkeer veroorzaakte en eerder deze week na overleg met brancheorganisaties maatregelen aankondigde om winkeliers tegemoet te komen. De waarde van deze en andere compensatiemaatregelen bedraagt 5 miljoen euro.

Zo krijgen ook alle kleine winkeliers in België een jaar lang gratis toegang tot een back-upsysteem, waardoor een klant tijdens een storing gewoon kan blijven pinnen. Verder hoeven de winkeliers op de zaterdag voor kerst twee jaar lang geen transactiekosten te betalen.

,Een back-upsysteem voor pinbetalingen is een oude wens van de Nederlandse winkeliers. Daarnaast is het een goede zaak dat de veroorzaker van de storingen zich moreel verplicht voelde om maatregelen te nemen’, aldus de winkeliersorganisatie.

Detailhandel Nederland gaat het Belgische voorbeeld aan de orde stellen in het zogenoemde Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer van aanbieders en gebruikers.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer