Zorgen Belgische boeren over prijsdruk AH
BRUSSEL (ANP/BELGA). Belgische boeren zijn niet blij met de prijsdruk die door de komst van Albert Heijn naar België steeds verder wordt opgevoerd. Volgens de boeren worden leveranciers door de supermarkten onder druk gezet om hun prijzen te verlagen en wordt het steeds moeilijker om een „correcte prijs” te krijgen.
Onlangs bleek uit een onderzoek dat Albert Heijn in België, waar het inmiddels bijna 20 supermarkten heeft, als een prijsvechter wordt gezien. De prijzen in een gebied waar een AH is, liggen soms 10 procent lager dan in een streek waar de Nederlandse grootgrutter niet is neergestreken. De aanwezigheid van een Albert Heijn werkt dus een prijzenstrijd, voorheen weinig gebruikelijk in België, in de hand.
Volgens het Algemeen Boerensyndicaat (ABS) vrezen boeren „in een neerwaartse spiraal” te komen maar durven ze niet te weigeren voor lagere prijzen te leveren uit angst om afzet te verliezen, vooral als Albert Heijn verder groeit. De Nederlandse supermarktketen zet vooral Nederlandse producten in het schap, terwijl de Belgische branchegenoten meer binnenlandse producten verkopen. Als AH groeit, zullen de Belgische boeren sowieso minder afzetten, is de vrees.
De Belgische Boerenbond zegt dat de situatie „niet langer houdbaar” is. Volgens de bond geldt het voordeel dat consumenten hierbij behalen slechts voor de korte termijn. „Over 10 jaar wil geen kat meer boeren. Van waar zal de voeding dan komen? Wat zal de kwaliteit zijn?”.