Advies: beperk stichting van nieuwe school
DEN HAAG. Falende schoolbesturen moeten niet langer in aanmerking komen voor de bekostiging van een nieuwe school of een nevenvestiging.
Verder moet er een andere manier komen om te meten hoeveel leerlingen een nieuwe school kan verwachten. Dit om te voorkomen dat pas gestichte scholen de deuren moeten sluiten omdat er onvoldoende leerlingen zijn.
Deze twee aanbevelingen staan in het advies van de Onderwijsraad ”Voorkom draaideurconstructie”, dat gisteren is gepresenteerd. Het is geschreven op verzoek van staatssecretaris Dekker van Onderwijs.
Op dit moment kunnen schoolbesturen die aantoonbaar en langdurig tekort zijn geschoten, toch opnieuw een school of een nevenvestiging stichten. Dat is onlangs in Amsterdam gebeurd door een islamitisch schoolbestuur. Volgens de Onderwijsraad moet de beperking alleen gaan gelden voor besturen die in verband met hun falen een aanwijzing van de minister van Onderwijs hebben ontvangen.
Verder adviseert de Onderwijsraad een nieuwe manier van meten voorafgaand aan de totstandkoming van nieuwe scholen. Nu kent de overheid subsidie toe aan nieuwe scholen op basis van te verwachten leerlingenaantallen. In de toekomst moet een schoolbestuur de toezeggingen van ouders dat hun kind naar de nieuwe school komt, op zak hebben. Vooral evangelische scholen kampen met te lage leerlingenaantallen.
Tot slot stelt de Onderwijsraad voor dat scholen vóór zij bekostiging ontvangen, aangeven of ze in staat zijn deugdelijk onderwijs te verzorgen. Dat gebeurt nu achteraf. Onder deugdelijk onderwijs verstaat de Onderwijsraad de aanwezigheid van bevoegd onderwijspersoneel, een goed bestuur met adequaat toezicht en een schoolplan dat vrijwel is afgerond. Verder moeten direct onderwijsgevenden, de bestuurders en de toezichthouders een verklaring omtrent goed gedrag kunnen tonen.
De PO-Raad, de belangorganisatie van het primair onderwijs, kan zich vinden in de aanbevelingen van de Onderwijsraad. Het advies sluit volgens de koepel goed aan bij de koers die de PO-Raad voorstaat om de kwaliteit van schoolbesturen te versterken.