Promotie interactie leerling docent in muziekonderwijs
Elisa Kupers verdedigt maandag 17 maart aan de Rijksuniversiteit Groningen een proefschrift over de relatie tussen leerling en docent in het muziekonderwijs.
Ontwikkelingspsychologe Kupers volgde anderhalf jaar lang een groep van acht viool- en cellodocenten en 38 van hun beginnende leerlingen. Kupers analyseerde daarbij de interacties tussen docent en leerling door middel van video-opnames van de lessen. Verder vulden ouders en leerlingen vragenlijsten en een ‘oefendagboek’ in, hielden de docenten een logboek bij van de doelen waaraan in de les gewerkt was, en werden de docenten na afloop van het onderzoek geïnterviewd.
„Door de interactie tussen leerling en docent in het hier en nu als uitgangspunt te nemen, verkreeg Kupers meer kennis over de ‘bouwstenen’ van de leerprocessen over langere termijn, bijvoorbeeld de coregulatie van autonomie en variabiliteit binnen de leerling-docent interactie”, aldus het persbericht. „De interactie tussen leerling en docent legt niet alleen de basis voor het aanleren van nieuwe vaardigheden, maar is ook van belang voor de motivatie van de leerling op de langere termijn.”
universitair docent aan de afdeling Orthopedagogiek van de Rijksuniversiteit Groningen.
Kupers is als universitair docent werkzaam aan de afdeling orthopedagogiek van de RUG. Ze deed haar onderzoek bij de afdeling ontwikkelingspsychologie van de faculteit gedrags- en maatschappijwetenschappen. Promotor is prof. dr. P. L. C. van Geert. De titel van haar proefschrift luidt: ”Socially situated learning in individual music lessons”.