Hennis: directe opvang voor veteraan in nood
DEN HAAG (ANP). Militairen die na een missie op een gegeven moment acuut psychische hulp nodig hebben, kunnen direct worden opgevangen. Ook als ze daarover buiten kantooruren bellen, krijgen ze altijd een maatschappelijk werker van Defensie aan de lijn die de veteraan verder kan helpen.
Dat benadrukte minister Jeanine Hennis-Plasschaert van Defensie donderdag in een overleg met de Tweede Kamer over de (na)zorg aan veteranen. Kamerleden, maar ook vakbonden en de Veteranenombudsman pleitten er eerder voor dat de voorzieningen voor veteranen zo menselijk mogelijk moeten zijn. De minister is het met hen eens dat veteranen behoefte hebben aan „een warme stem” als ze voor psychische hulp aankloppen, hoe laat dat ook gebeurt. „Als iemand op het punt staat helemaal door te draaien, dan kan hij niet wachten tot de maatschappelijk werker maandag in de auto stapt”, zei Hennis.
Veteranen kunnen met hun zorgvragen nu nog terecht bij een zogeheten aanmeldpunt van het Veteraneninstituut. Er komt een apart veteranenloket. Dat wordt op 11 juni geopend, kondigde de minister aan.
Volgens het Veteraneninstituut kunnen de ervaringen van militairen tijdens een oorlog of vredesoperatie uitermate ingrijpend zijn. De gevolgen openbaren zich soms pas vele jaren later.
Ongeveer 20 procent van de militairen die op missie zijn geweest, heeft psychische of lichamelijke klachten. De helft daarvan is psychisch van aard. Circa 10 procent van de militairen die hier last van hebben, heeft hulp nodig. In ongeveer 5 procent van de gevallen is sprake van een posttraumatische stressstoornis (PTSS), waarbij de meesten goed reageren op de behandeling. De overige 1 à 2 procent houdt blijvende klachten en heeft langdurige zorg nodig, aldus Defensie.