AMSTERDAM (ANP). De grote voedselbedrijven voeren langzaam maar zeker een duurzamere koers. Dat stelt Oxfam Novib woensdag. Vooral Nestlé, CocaCola en het deels Nederlandse Unilever doen hun best in de strijd tegen landroof, ongelijkheid van vrouwen en klimaatverandering.
De hulporganisatie begon vorig jaar de zogenoemde Behind the Brands-ranglijst, waarop de tien grootste levensmiddelenbedrijven ter wereld worden beoordeeld op hun sociale- en milieubeleid. De meeste bedrijven stijgen dit jaar op die lijst, alleen General Mills dat merken zoals Cheerios en Häagen-Dazs voert, deed het slechter.
„ Door de druk van consumenten en investeerders zijn de meeste bedrijven in beweging gekomen en verbeteren zij nu hun beleid,” zegt algemeen directeur Oxfam Novib Farah Karimi. Maar, stelt een rapport van Oxfam Novib, „de vooruitgang gaat frustrerend langzaam. Sommige bedrijven tonen leiderschap, maar anderen moeten schreeuwend en schoppend worden meegesleurd.”
Alleen Unilever en Nestlé scoren een voldoende volgens de ranglijst. Vorig jaar wist geen enkele bedrijf dat voor elkaar te krijgen.