Luchtruim boven EU efficiënter ingedeeld
De grenzen in het Europese luchtruim gaan vervagen. Het luchtruim wordt efficiënter ingedeeld, waardoor luchtverkeersleidingen zich niet meer hoeven te houden aan de grenzen op de grond.
Verwachting is dat vliegtuigen zo minder vertragingen oplopen en veiliger kunnen vliegen boven de Europese Unie. Delegaties van het Europees Parlement en de EU-lidstaten hebben gisteravond laat in Brussel een compromis bereikt over een zogeheten ”Single European Sky”. Afgesproken is ook dat het luchtruim beter wordt verdeeld tussen militaire en civiele toestellen. Ook komen er eenzelfde opleidingen voor verkeersleiders en kan hun apparatuur beter op elkaar aansluiten.
Dinsdag was de laatste dag dat volgens Europese regels een akkoord kon worden gesloten. „Het was tot het laatst toe heel spannend”, aldus europarlementariër Sanders (VVD). Zij leidde de onderhandelingsdelegatie van het Parlement. Het debat richtte zich vooral op Frankrijk en Portugal, die hadden geweigerd om de zeggenschap over hun luchtruim uit handen te geven. Gisteravond stemden ze toch in met een inspanningsverplichting. „De soevereiniteit van die landen is een heel gevoelig punt”, merkte Sanders.
De europarlementariër spreekt van een historisch akkoord, dat ook gaat gelden voor de tien landen die in het voorjaar tot de Europese Unie toetreden. Sanders verwacht dat het Europees Parlement dit compromis eind januari als hamerstuk bekrachtigt. De lidstaten moeten ook nog instemmen met het onderhandelingsresultaat.
Voor Nederland verandert in praktijk niet veel. Ons land en omringende landen hebben al een gezamenlijke luchtverkeersleiding: Eurocontrol in Maastricht.