KPN wil af van telefoongids en nummerdienst
DEN HAAG (ANP). KPN wil af van de wettelijke verplichting voor het uitgeven van de telefoongidsen en het in de lucht houden van de nummerinformatiedienst 1888. Dat heeft KPN minister Henk Kamp van Economische Zaken laten weten, meldde het telecombedrijf vrijdag.
KPN zegt dat er inmiddels verschillende alternatieven zijn, waardoor deze dienstverlening „minder relevant en rendabel” is. De diensten kosten het bedrijf meer dan ze opleveren, zei een woordvoerder in een toelichting. Het bedrag dat KPN erop toelegt, is volgens hem „substantieel”.
KPN heeft de wettelijke verplichting vrijdag formeel opgezegd, met een termijn van een jaar. De Telecomwet voorziet in die mogelijkheid. KPN zal de dienstverlening dus in ieder geval het komende jaar nog voortzetten.
Het telecombedrijf heeft de productie en distributie van de papieren telefoongids en de publicatie van de elektronische gids overigens sinds 2003 uitbesteed aan het bedrijf De Telefoongids.
Kamp heeft de Tweede Kamer vrijdag ingelicht over de stap van KPN. Hij laat onder meer onderzoeken of er nog behoefte bestaat aan de diensten en wat de alternatieven zijn op de markt. Extra aandacht wordt daarbij besteed aan de positie van kwetsbare groepen, zoals ouderen, en het gebruik van de diensten in plattelandsgebieden, schrijft Kamp.
De Kamer krijgt de onderzoeksresultaten rond de zomer en hoort dan ook welke conclusies de minister eraan verbindt.
Als de bewindsman tot de conclusie zou komen dat de diensten moeten blijven bestaan, kan hij eventueel een aanbestedingsprocedure starten.
Ouderenbond ANBO vindt dat er een papieren variant van de telefoongids beschikbaar moet blijven voor iedereen die geen toegang heeft tot digitale alternatieven. „Het is aan de minister of die gratis moet blijven, maar een oplossing duurder dan een euro of 5 is voor ANBO niet acceptabel”, aldus ANBO-directeur Liane den Haan.