Carlsberg verkoopt minder bier
KOPENHAGEN (ANP/BLOOMBERG). De Deense bierbrouwer Carlsberg heeft in 2013 minder bier verkocht, onder druk van een gedaalde verkoop in West-Europa en Rusland. Dat blijkt uit cijfers die de brouwer woensdag naar buiten bracht.
Het biervolume van de groep ging op autonome basis (exclusief overnames en desinvesteringen) met 2 procent omlaag. De West-Europese markt kromp met 2 procent en de Russische bierverkoop tekende een daling op van 8 procent, vanwege de strengere regels rond de verkoop van alcohol en de tragere economische groei, aldus Carlsberg. In Azië gingen de verkopen juist verder omhoog.
De omzet van het concern, dat merken produceert als Carlsberg, Tuborg en Baltika, ging over heel 2013 licht omhoog naar 66,5 miljard kroon (8,9 miljard euro). De nettowinst kwam uit op 5,47 miljard kroon, iets lager dan een jaar eerder. Carlsberg is de op drie na grootste bierbrouwer ter wereld.
Over het vierde kwartaal van 2013 wist Carlsberg een operationeel resultaat te boeken van 2,3 miljard kroon, wat meer is dan analisten in doorsnee hadden verwacht. Ook de omzet viel over het afgelopen kwartaal hoger uit dan de consensus van analisten.
Op de beurs in Kopenhagen ging het aandeel Carlsberg woensdag met ruim 5 procent omhoog.