Economie

Kansen voor spoortunnel Delft slinken

Minister Peijs (Verkeer en Waterstaat) lijkt in de Tweede Kamer aan het langste eind te trekken met haar aanhoudende weigering om geld uit te trekken voor een spoortunnel door hartje Delft.

ANP
9 December 2003 09:11Gewijzigd op 14 November 2020 00:47

CDA en VVD zijn gevoelig voor haar argument dat zij niet nu al zo veel geld voor na 2010 wil vastleggen. Een motie van de PvdA, waarover volgende week wordt gestemd, kan daardoor nu niet rekenen op een kamermeerderheid. Temeer omdat ook de LPF er weinig voor voelt.

De commissie Verkeer en Waterstaat debatteerde maandag uren over investeringen in grote infrastructurele werken, kortweg het MIT. Onder druk van de door het kabinet afgesproken bezuinigingen en omdat zij de noodzaak ervan niet inziet, schrapte de minister de spoortunnel uit haar begroting.

Delft is op de proppen gekomen met alternatieve financiers en hoopt zo al in 2007 met de bouw te kunnen beginnen. Het Rijk zou dan later zijn bijdrage (van ruwweg een 0,5 miljard euro) leveren. CDA-kamerlid Mastwijk zou niet graag zien dat die financiers afvallen en Delft „daardoor met lege handen komt te staan.” Maar de argumenten van de minister vindt hij overtuigend. Ook VVD-collega Hofstra dubt wel, maar kan de minister evenzeer „volgen.” Hij riep haar alleen nog op te kijken voor welk minimaal bedrag het project overeind gehouden kan worden.

In de woorden van minister Peijs gaat het om een „mooi, maar ongelooflijk duur project” dat de 2 miljard euro aan beschikbare gelden na 2010 voor een kwart opslokt. De minister noemde de motie eerst onaanvaardbaar, maar toen GroenLinks-kamerlid Duyvendak haar erop wees dat zware woorden zijn, zei de bewindsvrouw dat zij de motie „ten sterkste ontraadde.”

Er is wel een kamermeerderheid om 50 miljoen euro te onthouden als rijksbijdrage voor ontsluiting van het omroepkwartier (Mediapark) in Hilversum. De minister moet voor 1 juli 2004 eerst maar nut en noodzaak aantonen. Peijs verweet Duyvendak „stemmingmakerij” toen die zich afvroeg of de geplande weg een cadeautje van de minister is aan oud-kamerlid en CDA-partijgenoot Hillen. Hillen is ingehuurd door de regio om het project „te slijten.”

Het zint de bewindsvouw ook niet dat Duyvendak pleit voor uitstel van een besluit over de aanleg van de Zuiderzeelijn, een snelle treinverbinding tussen de Randstad (Amsterdam/Schiphol) en Groningen. Het kabinet buigt zich op 19 december daarover. GroenLinks wil wachten tot na een onderzoek dat een speciale kamercommissie in 2004 instelt naar megaprojecten en naar de voorwaarden (toetsingskaders) die voortaan voor zulke dure projecten moeten gelden.

Duyvendak vreest „een tweede Betuwelijn-debacle”, met torenhoge kosten. De Zuiderzeelijn kost het Rijk bijna 2,8 miljard euro. De NS stapt niet in het project, liet de minister nog weten.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer