Refoleerlingen geschorst om digitaal pesten
UTRECHT. Meer leerlingen op middelbare scholen zijn vorig schooljaar geschorst, maakte de onderwijsinspectie deze week bekend. Ook op reformatorische scholen moesten scholieren –tijdelijk– het veld ruimen.
In Nederland werden vorig schooljaar ruim 5300 jongeren tijdelijk (enkele dagen) geschorst. Bijna 600 leerlingen maakten het zo bont dat ze definitief het veld moesten ruimen. Het aantal schorsingen lag vorig jaar schooljaar 6 procent hoger dan in het schooljaar 2011/2012. Schorsingen gaan reformatorische scholen niet voorbij, blijkt uit een belronde langs vier middelbare scholen uit de RD-achterban.
Het Zeeuwse Calvijn College (ruim 3000 leerlingen) schorste in het schooljaar 2012/2013 twaalf leerlingen, meldt A. J. Vogel, voorzitter van het college van bestuur. Tien leerlingen werden voor twee dagen geschorst, twee voor vijf dagen. Een definitieve schorsing deed zich niet voor. „Schorsingen zijn bij ons dus zeker geen schering en inslag. Ook is er geen groei van het aantal schorsingen merkbaar. Het is niet anders dan andere jaren. De cijfers zijn voor mij geen reden tot grote zorg.” Vogel wijst erop dat het ”voor een uur uit de les gestuurd worden” niet valt onder een schorsing die bij de onderwijsinspectie wordt gemeld.
Onder de naar huis gestuurde leerlingen van het Calvijn College zit onder meer een groepje scholieren dat van een medeleerling een nepprofiel op Facebook had aangemaakt. Digitaal pesten dus. In een ander geval ging het om een leerling die betrapt was op het bezit van vuurwerk. Ook was er een schorsing wegens verbaal geweld tegen personeel.
Van de twaalf geschorste leerlingen op het Calvijn College betrof het in vier gevallen een meisje, geeft Vogel aan. „Bij die meidengroep ging het in alle gevallen om onjuist gebruik van sociale media.” De twaalf schorsingen doen zich voor „over de volle breedte” van de school.
Op het Van Lodenstein College (ruim 3900 leerlingen) werden vorig schooljaar 39 scholieren geschorst (24 jongens, 15 meisjes). Van de tijdelijk naar huis gestuurden kwamen er 27 van het vmbo en 12 van havo/vwo. Een definitieve verwijdering van school deed zich niet voor, meldt H. P. W. Klaassen, voorzitter van het directieteam. „Wij maken sober gebruik van het middel schorsing, het is een forse maatregel. Het is jammer dat leerlingen geschorst zijn, maar het was wel zeer terecht.” Klaassen neemt „geen stijging” van het aantal schorsingen op zijn school waar. „Deze cijfers zijn geen aanleiding om het beleid aan te passen.”
Reden van de schorsingen op het Van Lodenstein College was onder meer dat leerlingen fysiek dan wel verbaal de veiligheid van medeleerlingen en leraren „in gevaar” brachten. Tegen leraren is door leerlingen geen fysiek geweld gebruikt, stelt Klaassen. „Maar we accepteren niet dat een leerling een docent schoffeert.” In enkele gevallen was het afsteken van vuurwerk reden voor het tijdelijk naar huis sturen van leerlingen.
De Pieter Zandt scholengemeenschap (3057 leerlingen) schorste vorig schooljaar 4 leerlingen, 3 jongens en 1 meisje. „Elke schorsing is er één te veel”, zegt directeur onderwijs J. Kettelarij. „Je hebt alleen verliezers. Maar als bijvoorbeeld de veiligheid van het personeel in het geding is, moet je maatregelen nemen.” Hij wijst erop dat het aantal schorsingen fors onder het landelijk gemiddelde ligt.
In één geval werd een leerling geschorst vanwege intimidatie en dreiging met een mes. Verder speelden zaken als het treiteren van medeleerlingen en diefstal.
Drie scholieren werden twee dagen geschorst, één leerling moest vijf dagen thuisblijven. In de schooljaren 2010/2011 en 2011/2012 stond het aantal schorsingen op de Pieter Zandt telkens op 7. Definitieve verwijderingen deden zich de afgelopen drie schooljaren niet voor.
Het Wartburg College (4100 leerlingen) schorste vorig schooljaar 31 scholieren. Daarnaast werd één leerling definitief van school verwijderd, stelt W. Büdgen, voorzitter van het college van bestuur. Vmbo’ers zijn oververtegenwoordigd. Vergeleken met 2005 daalde het aantal schorsingen met 25 procent.