Economie

Miljoenenverlies voor mediaconcern Sanoma

HELSINKI (ANP). Het Finse mediaconcern Sanoma heeft afgelopen jaar 332,3 miljoen euro verlies geleden. In 2012 werd nog 149 miljoen euro winst gemaakt. Dat maakte Sanoma vrijdag bekend.

7 February 2014 08:36Gewijzigd op 15 November 2020 08:41

Over de laatste 3 maanden van het jaar bedroeg het operationeel verlies 38 miljoen euro, tegen 9,6 miljoen in het 4e kwartaal van 2012. De netto-omzet van Sanoma is afgelopen jaar uitgekomen op 2,2 miljard euro, 6,6 procent minder dan een jaar eerder.

Sanoma, het moederbedrijf van de Nederlandse tv-zenders van SBS, nieuwswebsite Nu.nl en tijdschriften als de Libelle en Donald Duck, is voor 35 procent van zijn groepsomzet afhankelijk van advertenties. In 2013 liep de omzet op dit onderdeel met 10 procent terug naar 779,6 miljoen euro.

Sanoma heeft veel last van dalende inkomsten op de advertentiemarkt en kondigde in oktober al een grote reorganisatie aan. In Nederland neemt het bedrijf afscheid van bekende bladen als Nieuwe Revu, Panorama, KIJK en Playboy en schrapt daarbij ongeveer 500 banen.

De media-activiteiten in Nederland waren vorig jaar goed voor een omzet van 705,8 miljoen euro, 7,2 procent minder dan een jaar eerder.

Het Finse concern verwacht dat de totale groepsomzet in 2014 opnieuw iets lager zal uitkomen. Sanoma denkt pas vanaf 2016 weer omzetgroei op eigen kracht te kunnen realiseren.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer