Binnenland

Ombudsman helpt bij klachten Schilderswijk

DEN HAAG (ANP). De Nationale Ombudsman hoopt te kunnen helpen om escalatie tussen de politie en burgers in de Haagse Schilderswijk te voorkomen. Het Actiecomité Herstel van Vertrouwen diende namens bewoners van de Haagse probleemwijk 48 klachten bij de ombudsman in over het politieoptreden in hun wijk. Die beschuldigen de politie van buitensporig geweld, discriminerend gedrag en intimidatie. Ook zou de politie geen aangiften hierover hebben willen opnemen en onvoldoende toegang tot de bestaande klachtenprocedure hebben verleend.

6 February 2014 11:06Gewijzigd op 15 November 2020 08:40

Interim-ombudsman Frank van Dooren laat donderdag weten dat hij het belangrijk vindt dat de signalen van de actiegroep serieus worden genomen. Tegelijkertijd vindt hij dat de politie haar werk moet kunnen doen om criminaliteit te bestrijden.

De ombudsman gaat individuele klachten die zijn gericht aan de politie, doorgeleiden aan de onafhankelijke klachtencommissie van de politie. Verder zal hij de aangiften die niet door de politie worden opgenomen, doorgeven aan de hoofdofficier van justitie in Den Haag.

Van Dooren wil zelf ook een beter beeld krijgen van wat er precies speelt. Hij heeft daarom aan het actiecomité gevraagd enkele concrete, uitgewerkte voorvallen aan hem voor te leggen. De ombudsman gaat die bekijken en vervolgens over die zaken ook wederhoor bij de politie vragen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer