KPN: gelijke behandeling voor Ziggo na fusie
DEN HAAG (ANP). Ziggo moet na de voorgenomen fusie met UPC door toezichthouders op dezelfde manier worden behandeld als KPN. Dat zei KPN-topman Eelco Blok dinsdag. „We zijn twee gelijke partijen, ongeveer even groot, die dezelfde diensten proberen te verkopen aan dezelfde klanten”, aldus Blok.
Hoewel Blok niet verwacht dat een fusie van de twee kabelaars zal leiden tot grote veranderingen in de markt, waarschuwde hij wel voor een verstoring van het „gelijke speelveld”. Om dat te voorkomen moeten voor Ziggo dezelfde spelregels gelden als voor KPN, zei hij. Dat zou onder meer betekenen dat Ziggo net als KPN zijn netwerk open moet stellen voor concurrentie.
Liberty Global, het moederbedrijf van UPC, bracht vorige week een bod uit op Ziggo. Het wil de twee kabelbedrijven samenvoegen onder de naam Ziggo. Omdat er geen overlap zit in de gebieden waarin Ziggo en UPC actief zijn, verandert er in de keuzevrijheid voor consumenten niets. Wel ontstaat een machtige concurrent voor KPN, met een zo goed als landelijke dekking, op de markt voor televisie, breedbandinternet en vaste telefonie.
Aan de andere kant zei Blok dat de mededingingsautoriteiten in het algemeen wat meer rekening zouden mogen houden met de moeilijke marktomstandigheden in de telecomsector. Consolidatie is volgens hem onvermijdelijk, zowel in Europees verband als in Nederland, gezien de hoge investeringen die bedrijven moeten doen in hun netwerken. „Daarop moet wel rendement kunnen worden behaald”, zei de KPN-baas.
Zelf wacht KPN nog op goedkeuring van de Europese Commissie voor de verkoop van zijn Duitse mobiele dochter E-Plus aan Telefónica Deutschland. Het bedrijf gaat er nog altijd vanuit dat die toestemming er komt.