Economie

Ziggo en UPC slaan handen ineen

AMSTERDAM (ANP). Kabelexploitanten Ziggo en UPC gaan als het aan beide bedrijven ligt voortaan samen verder. Het Amerikaanse moederbedrijf van UPC, Liberty Global, bracht maandag een bod uit op Ziggo en maakte daarmee zijn al lange tijd aanwezige interesse concreet.

27 January 2014 09:08Gewijzigd op 15 November 2020 08:27
beeld ANP
beeld ANP

UPC en Ziggo kunnen samen ongeveer 7 miljoen Nederlandse huishoudens bereiken met hun televisie-, internet- en telefoondiensten, 90 procent van het totaal. Ondanks die enorme greep op de Nederlandse markt verwacht Liberty Global geen bezwaren van concurrentiewaakhond ACM, die de overname nog moet goedkeuren.

De Nederlandse kabelmarkt is nog altijd regionaal verdeeld, waardoor consumenten momenteel niet kunnen kiezen tussen UPC en Ziggo. De overname verandert daarom niets aan de concurrentie op de kabelmarkt, benadrukte Liberty Global. Verder wijst het bedrijf op de minstens zo sterke positie die KPN heeft op de telecom- en glasvezelmarkt. Daarnaast zorgen aanbieders van satelliet- en internettelevisie, bijvoorbeeld Netflix, voor groeiende concurrentie.

Klanten van UPC en Ziggo merken op korte termijn evenmin iets van de overname, gaven beide bedrijven aan. Wie bij UPC zit, zal alleen de naam van zijn provider zien veranderen in Ziggo. Die merknaam wordt na de fusie, die naar verwachting in de tweede helft van het jaar wordt afgerond, voor alle Nederlandse kabelactiviteiten gebruikt.

Diverse werknemers van de kabelbedrijven moeten echter vrezen voor hun baan. De fusie zal zeker werkgelegenheid kosten, stelde financieel directeur Bert Groenewegen van Ziggo. Concrete getallen werden niet genoemd, maar gedwongen ontslagen zijn niet uit te sluiten.

De fusie moet UPC en Ziggo de schaalgrootte geven die nodig is om met grote aanbieders van hardware te kunnen onderhandelen, stelde Groenewegen. „Dit is absoluut noodzakelijk om toegang te houden tot de Cisco’s en de Samsungs van deze wereld en de prijzen aantrekkelijk te houden”, legde hij uit.

Liberty Gobal biedt 34,53 euro per aandeel Ziggo en waardeert het bedrijf daarmee op ongeveer 10 miljard euro. Het Amerikaanse bedrijf betaalt per aandeel 11 euro in contanten en handelt de rest af in eigen aandelen. Die constructie kreeg de handen maandag niet op elkaar. Het aandeel Ziggo daalde flink op de beurs. Analisten gaven aan dat het bod lager is dan verwacht en erg ingewikkeld in elkaar zit.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer