Consumentenbond pakt suikerpraatjes aan
DEN HAAG (ANP). De Consumentenbond vindt dat de fabrikanten van levensmiddelen verdoezelen hoeveel suiker ze in hun producten stoppen. Door op creatieve wijze het woord suiker te omzeilen, proberen ze hun producten gezonder te laten lijken dan ze daadwerkelijk zijn, aldus de bond. Om deze praktijk aan te pakken, lanceert de Consumentenbond de actie Suikerpraatjes.
De belangenbehartiger van de consumenten wil bereiken dat de fabrikanten eerlijker communiceren over suiker in hun spullen. „Toen wij etiketten eens goed gingen bestuderen, kwamen we 50 verschillende namen tegen die fabrikanten gebruiken in plaats van het woord suiker”, aldus directeur Bart Combée. Bovendien oordeelt de bond dat misleidende claims worden gebruikt, zoals ‘een verantwoord tussendoortje’, terwijl een derde van het product uit suiker bestaat.
Het komt ook voor dat een fabrikant ‘zonder toegevoegd suiker’ op de verpakking vermeldt, maar wel geconcentreerd appel- of druivensap in het product heeft gestopt. Dat is, zo zegt de bond, wettelijk niet toegestaan omdat dit sap zo veel suiker bevat dat het gelijkstaat aan gewone suiker. De Consumentenbond dringt er bij de fabrikanten op aan dit soort claims te verwijderen. Zo niet, dan is het aan de Voedsel- en Warenautoriteit in te grijpen.