Zorgen oppositie over kosten spoorbeveiliging
DEN HAAG(ANP) - Oppositiepartijen D66 en CDA zijn onaangenaam verrast door het bericht dat het nieuwe spoorbeveiligingssysteem ERTMS flink duurder kan worden dan verwacht. Kamerlid Stientje van Veldhoven (D66) wil opheldering van verantwoordelijk staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur), Sander de Rouwe (CDA) heeft geen behoefte aan uitleg van de bewindsvrouw, hij wil experts horen.
Van De Rouwe mag het voor woensdag geplande debat over spoorveiligheid worden geschrapt. „Een Kamerdebat heeft nu niet zoveel zin. We krijgen toch alleen pr-praat van het ministerie”, aldus De Rouwe. „Afgelopen week is er tijdens een presentatie op het ministerie met geen woord gerept over de problemen die experts nu aankaarten. Hogere kosten, technische problemen en minder testritten door een conflict tussen NS en ProRail: dat zijn toch cruciale punten waar de Kamer wat over zou moeten horen.” Hij wil dat de Kamer eerst met deskundigen praat.
De Volkskrant meldde maandag dat het nieuwe systeem volgens experts een fiasco dreigt te worden en dat de kosten te optimistisch zouden zijn ingeschat. ERTMS zorgt ervoor dat treinen niet meer door rode seinen kunnen rijden: het systeem zou niet 2 maar 5 tot 8 miljard euro gaan kosten. Van Veldhoven wil daar uitleg over van Mansveld. „Er lijkt in elk geval informatie niet te zijn gedeeld waarvan het voor de hand had gelegen dit wel te doen. De Kamer moet goed geïnformeerd zijn, om nieuwe problemen met de aanbesteding van spoorinfrastructuur te voorkomen.”
In een reactie laat Mansveld weten dat de ERTMS-proef is bedoeld om ervaring op te doen en te leren. „Dat is precies wat nu gebeurt. Mede door de pilot krijgen we voorafgaand aan de invoering van het Europese beveiligingssysteem op het Nederlandse spoor een duidelijk beeld van de verwachte planning, de ERTMS-versie en de bijbehorende kosten.” Zodra de proef is afgelopen, informeert zij de Kamer over de resultaten. De Kamer krijgt dan ook een technische briefing.