Kinderen uit groep 8 van de basisschool leren beleggen
ROTTERDAM. Door kinderen al vroeg financieel bewust te maken, bevorder je hun zelfredzaamheid in de toekomst. Vanuit die gedachte startte een aantal basisscholen in de regio Rotterdam vrijdag met een computerspel over beleggen.
Het betreft een initiatief dat voortvloeit uit de samenwerking tussen het Wetenschapsknooppunt van de Erasmus Universiteit en het beleggingsconcern Robeco. Het Wetenschapsknooppunt heeft als missie jonge doelgroepen via educatieve programma’s in aanraking te brengen met wetenschap en onderzoekend leren, onder andere op economisch vlak.
Wilma van Rossum van partner Robeco vertelt: „De kennis over beleggen en risico’s is ook bij veel volwassenen beperkt. Daarom vinden wij het belangrijk dat jongeren op dat terrein enkele principes leren. Als grote speler zien wij een maatschappelijke rol voor ons op dat punt.”
In de Schiecentrale in Rotterdam waren vrijdagmorgen zo’n 180 leerlingen bijeen voor de kick-off. In totaal doen 380 kinderen mee uit de hoogste groepen van zeventien basisscholen. De komende weken houden zij zich bezig met het kopen en verkopen van aandelen, aan de hand van een online game en een lesboekje, met daarin onder meer rekenopdrachten en vragen voor discussie over omgaan met geld.
Zij beschikken over een virtueel beginkapitaal van 1000 euro. Daarmee kunnen zij beleggen in tien fictieve bedrijven. Elke vrijdagmiddag om twee uur moeten zij als klas beslissen over veranderingen in hun portefeuille, over uit te voeren transacties. Dat doen zij op basis van berichten van de betrokken ondernemingen die zij gedurende de week via het spel ontvangen en van geruchten die er circuleren en die al dan niet op waarheid berusten. „Zo wordt de werkelijkheid van de beurswereld gesimuleerd”, zegt projectleider Karin Schreuder van Wetenschapsknoopunt EUR.
De klassen kunnen elkaars prestaties volgen. Op 7 maart wordt bekendgemaakt welke school heeft gewonnen. Schreuder: „Daarbij is niet het hoogste rendement doorslaggevend, maar het meest verantwoorde rendement. Het gaat niet om snel geld verdienen, maar om een gestage groei van je vermogen. Een jury van Robeco beoordeelt dat.” De winnende groep ontvangt 1000 euro voor een goed doel.
Schreuder vindt niet dat kinderen van de basisschool te jong zijn voor het onderwerp. „Wij zijn voortdurend bezig om inzichten uit de wetenschap begrijpelijk te maken. Het blijkt dat ze dat goed oppakken en dat ze het leuk vinden; concrete voorbeelden, zelf onderzoeken en spelvormen zijn daarbij essentieel.”
Is er niet het gevaar dat kinderen zien dat er met beleggen geld valt te verdienen en dat ze daardoor in de toekomst, gedreven door menselijke hebzucht, juist onvoorzichtig zullen handelen? Van Rossum: „We leggen de nadruk op een weldoordachte, verantwoorde aanpak. Niet gokken of speculeren. Dat betekent bijvoorbeeld spreiding van je geld over meerdere bedrijven en geduld hebben. Dat zijn elementen die in het spel zitten. Je moet denken op lange termijn. Dat proberen we over te brengen.”
Als het project in Rotterdam goed verloopt, is het de bedoeling dat volgend jaar ook scholen elders in het land ermee aan de slag te gaan.