Overstappen vaste telefonie hoeft niet schriftelijk
De rechter in Den Haag vindt dat KPN niet mag eisen dat overstappers naar een andere telefonieaanbieder dit op korte termijn alleen kunnen doen via een schriftelijke verklaring.
KPN had dat gevraagd in een zaak tegen concurrent Tele2, die dat weigerde te accepteren. De rechter vond dat er goede redenen zijn om dit soort zaken schriftelijk te regelen, maar dan moet wel iedereen op dezelfde manier worden behandeld.
Tele2 vond een schriftelijke verklaring onnodig en kreeg daarbij toezichthouder Opta aan zijn zijde. De waakhond voor de telecomsector vond de eis heel erg belemmerend. Hij gaat ook in tegen de opvatting dat consumenten snel en eenvoudig moeten kunnen overstappen van KPN naar andere aanbieders van vaste telefonie, zoals Tele2 en Scarlet.
Het komt geregeld voor dat bellers ongevraagd van aanbieder blijken te zijn veranderd. Zij krijgen dan plotseling een rekening van een ander bedrijf. Aanbieders als Tele2 maken gebruik van het KPN-netwerk. KPN zou bij wijzigingen van aanbieders moeten controleren of een telefoonnumer dat moet worden omgezet, ook van de betrokken beller is. Dat gaat nogal eens fout. KPN wil daarom dat de omzettingen schriftelijk worden doorgegeven. Voor Tele2 zou dat al per 1 december moeten gelden, voor collega’s op 1 februari. Voor dat verschil in tijd zag de rechter geen grond.
Het kort geding markeert de zoveelste aanvaring van KPN met andere bedrijven binnen de vaste telefonie. De voormalige monopolist heeft al diverse malen conflicten gehad met Opta, maar ook met Tele2.