MKB wil NMa–onderzoek naar positie supermarkten
Werkgeversorganisatie MKB–Nederland heeft minister Brinkhorst van Economische Zaken dinsdag verzocht de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) een onderzoek te laten uitvoeren naar de machtspositie van supermarkten. Aanleiding is de huidige prijzenslag in de supermarktbranche, waarvan kleine zelfstandige ondernemers de dupe dreigen te worden.
„Het ziet ernaar uit dat de prijzenslag een lange actie wordt, waarbij het erom gaat wie de langste adem heeft", stelt MKB in een brief aan de bewindsman. Bovendien is de impact op onder andere de landbouw en fabrikanten van (merk)artikelen volgens MKB zo groot, dat de prijzenoorlog het belang van supermarkten overstijgt. De organisatie vreest dat bedrijven gedwongen zullen worden producten te leveren tegen onverantwoord lage prijzen.
„Wanneer supermarkten zo’n grote inkoopmacht hebben, is er dan nog wel sprake van een vrijemarkteconomie", zo vroeg MKB–voorzitter L. Hermans zich af in een toelichting op de brief. Eerder onderzoek van het Vakcentrum Levensmiddelen wees uit dat een kwart van de kleine zelfstandigen in de knel komt als de prijzenslag zes maanden aanhoudt. Duurt de prijzenoorlog langer dan een jaar, dan vreest bijna de helft (46 procent) het niet meer te kunnen bolwerken.
De NMa had al eerder aangegeven dat zij de prijzenslag op de voet volgt en dat doet zij nog steeds, aldus een woordvoerster. In de supermarktwereld is een aantal inkoopcombinaties. De NMa heeft eerder nooit geconstateerd dat er een dominante combinatie is. Door de prijzenslag zouden de krachtsverhoudingen mogelijk kunnen verschuiven.