„Critici vonden dat we term ”refo” uitmolken”
VEENENDAAL. Na kritiek uit de achterban verandert de naam Refoveilingen.nl in RVveilingen.nl. Mede-initiatiefnemer Jonathan Lambooij: „Critici vonden dat we met een schreeuwerige naam makkelijk scoorden.”
Refoveilingen.nl, dit voorjaar ontstaan, biedt uitjes aan bij opbod. Het gaat om diensten „van en voor de reformatorische doelgroep.”
Wat was de kritiek op de naam Refoveilingen.nl?
„Mensen hebben er bezwaar tegen dat we de term ”refo” koppelen aan een bedrijf. Dat we de naam uitmelken en misbruiken. Je ziet natuurlijk wel meer organisaties die de term ”refo” in hun naam gebruiken, zeker op het web. We plaatsen mensen in een hokje, vinden critici. We krijgen ook positieve signalen. Mensen vinden het prettig dat ze meteen weten waar ze met de naam Refoveilingen aan toe zijn. Maar het aantal negatieve reacties was over het algemeen duidelijk in de meerderheid.”
Vindt u het gepast om de term ”refo” voor een commerciële organisatie te gebruiken?
„Ik heb er zelf geen moeite mee. Achteraf gezien was het niet zo’n verstandige keus.”
Dr. A. Huijgen was recent in deze krant kritisch over uw refoveilingen. Hij ziet het initiatief als een terugtrekkende beweging die ver afstaat van de inhoud van het reformatorisch geloof.
„Zijn column leverde een piek in het aantal bezoekers op. Ik sprak deze week nog met Huijgen. Met de kern van zijn kritiek ben ik het eigenlijk wel eens. De term refoveilingen schrikt een seculiere burger af. We mogen ons niet afsluiten voor niet-refo’s. Ik ben het met hem eens dat we in deze wereld moeten staan en ook niet-christenen wat moeten bieden. Hopelijk leidt de nieuwe naam ertoe dat ook niet-christenen onze site bezoeken. Misschien komen zij dan in aanraking met de aanbieding van bijvoorbeeld een Bijbelcursus. Wel blijven we ons in eerste instantie richten op de reformatorische doelgroep.”
In de nieuwe naam RVveilingen.nl zit nog steeds de afkorting van refoveilingen…
„Dat is inderdaad zo. De afkorting RV zit al in ons logo op internet. Het was voor ons niet te doen om de naam totaal te veranderen. Wel moeten we de aanduiding Refoveilingen op alle reclame-uitingen wijzigen.”
Bestond er in uw team weerstand tegen het veranderen van de naam?
„Jazeker; te beginnen bij mezelf. Refoveilingen.nl is een topnaam die heel goed blijft hangen. RVveilingen.nl ligt minder goed in de mond. ”
Vindt u dat commercie en geloof in reformatorische kring te veel worden vermengd?
„Daar ben ik het niet mee eens. Ik vind het logisch dat bepaalde bedrijven specifiek in reformatorische media adverteren. Waarom zou een meubelwinkel zich niet specifiek op de reformatorische kring mogen richten?”
Hoe loopt uw initiatief?
„We werken met vijf mensen, onder wie twee stagiairs. We maakten een goede start; we krijgen dagelijks tussen de 2500 en 4500 bezoekers en bieden 300 veilingen aan. De animo in de zomer viel tegen. Veilingen van huisjes in bijvoorbeeld Oostenrijk en Frankrijk liepen minder. Nu worden er wel volop avondjes uit geveild.”