Recensie: Rien Donkersloot in Charlois
Hij oogt wat bescheiden, de dubbel-cd van Rien Donkersloot op het Hessorgel (1784) van de Oude Kerk in Rotterdam-Charlois met muziek van Buxtehude tot en met Mozart, aangevuld met twee improvisaties. Wie er echter voor gaat zitten, ontdekt algauw dat hier een zeer vakkundige speler een dorpse parel met een zuidelijke intensiteit laat glanzen.
Donkersloot, wars van uiterlijk vertoon, stemt z’n repertoire optimaal af op het instrument in Kirnbergerstemming. Hij kiest contrastrijke registraties. De Cornet in ”Zeuch ein” van Krebs is brutaal genoeg, de milde fluitenbegeleiding is vervolgens cantus firmus in het bekende, niet sentimenteel gespeelde ”Ach Gott! Erhör mein Seufzen”. In de zachte registers klinkt het orgel het fijnst. De poëtische prestanten weten in Bachs Canzona in d de cellotoon te benaderen en het Andante in het onderhoudende Concerto van Hayes is een hoffelijk gesprek tussen een enkele Prestant en Holpijp.
De improvisaties –subtiele originaliteit binnen stijlmodellen van barok tot Mozart– demonstreren de bijzondere balans tussen creativiteit, bijna griezelig perfect vakmanschap en goede smaak. Donkersloots orgelbehandeling is uitzonderlijk: iedere toon krijgt ademruimte en valt op z’n plaats, de aandacht voor detail en afwerking (versieringen, articulatie!) is hartverwarmend. In de opname gaat geen klankkruimel verloren, maar klinkt tegelijk de hele ruimte mee.
Jammer dat de extra opnamen van vier indrukwekkende improvisaties in Mijnsheerenland en Delft niet gedocumenteerd worden. De koraalsonate over ”O God, die droeg ons voorgeslacht” à la De Lange zou een regelrechte aanwinst zijn voor de orgelliteratuur!
Rien Donkersloot – Hess-orgel Oude Kerk Rotterdam-Charlois; RDSL (175002); 2-cd; € 17,-; bestellen: riendonkersloot@online.nl
D. Buxtehude
W. A. Mozart
Improvisatie
Improvisatie Oude Kerk Delft