Omzet supermarkten voor het eerst gedaald
DEN HAAG (ANP). De omzet in de Nederlandse supermarkten is in de maand november voor het eerst dit jaar gedaald, met 0,6 procent . Dat meldde marktonderzoeksbureau GfK donderdag.
De gezamenlijke omzet bedroeg vorige maand 3,17 miljard euro, tegen 3,19 miljard euro in november vorig jaar. De daling werd volgens de onderzoekers veroorzaakt door minder bezoeken aan de supermarkt (min 1,4 procent). De omzet per bezoek steeg nog wel licht met 0,8 procent, van 21,70 euro in november 2012, naar 21,78 euro.
In het voorjaar bedroeg de maandelijkse omzetgroei van de supers nog meer dan 4 procent, maar die expansie brokkelde in de zomermaanden geleidelijk aan af. De verkoopontwikkeling kwam in oktober vrijwel tot stilstand. „De afgelopen maanden is de ontwikkeling van de omzetgroei in de supermarkt omgeslagen van een forse groei naar een daling”, constateert GfK. Volgens het bureau bespaart ongeveer één op de drie Nederlandse huishoudens op voeding.