Vracht via water door diepere Twentekanalen
ALMELO (ANP). Door het verdiepen van de Twentekanalen kan in de toekomst veel meer vracht over het water worden vervoerd. Dagelijks kunnen uiteindelijk tot wel 900 vrachtwagens minder rijden als de kanalen zijn uitgediept. Minister Melanie Schultz (Infrastructuur) sloot donderdag een overeenkomst met de provincie Overijssel, Regio Twente en het bedrijfsleven verenigd in Port of Twente om het vrachtvervoer over het water te stimuleren en de kanalen te verdiepen.
Het zal nog even duren voordat het werk aan de Twentekanalen klaar is (de oplevering wordt verwacht tussen 2018 en 2020), maar de verwachting is dat er vanaf 2015 dagelijks al 350 vrachtwagens minder kunnen gaan rijden. Schultz spreekt van „een slimme deal”. „We slaan drie vliegen in één klap. De afspraken betekenen een impuls voor de bereikbaarheid, we stimuleren de economie en we zorgen voor schonere lucht door meer over het water te vervoeren.”
De verdieping van de Twentekanalen gaat 76 miljoen euro kosten. Door het werk kunnen schepen met een vaardiepte tot 2,80 meter door de kanalen. Die schepen kunnen 110 meter lang en 11,40 meter breed zijn. Dat zorgt ervoor dat grotere schepen vanuit de Rotterdamse haven naar het achterland kunnen varen. Schultz verwacht dan ook dat de regio Twente zich verder kan versterken als belangrijk logistiek knooppunt door de verdieping van de Twentekanalen.
De regio is blij met de verdieping. „Dit is van groot belang voor de economie en de werkgelegenheid in de regio”, aldus Gerrit Jan Kok, gedeputeerde verkeer en vervoer van Overijssel. Ook de ondernemers zien de werkzaamheden wel zitten: „Met deze maatregelen verstevigt Twente zijn positie als belangrijke partner in het achterland van de haven van Rotterdam”, zegt Mark van Onna van Port of Twente.
In totaal hebben 31 bedrijven toegezegd hun best te doen om hun goederen over water te gaan vervoeren. Daarvoor wordt ook een laad- en loskade aangelegd bij bedrijventerrein XL Businesspark Twente in Almelo. Dat kost in totaal 9 miljoen euro, waarvan het Rijk de helft betaald. Ook komt daar een tweede Twentse containerhaven.